Asle Olav Rønning, frilansjournalist
En artikkel fra De nasjonale forskningsetiske komiteene
Sandra Nielsen er barnehagelærer i Peters Hus i København. I 2013 ble barnehagen utpekt til å være én av 128 barnehager i et stort nasjonalt forskningsprosjekt om språkopplæring i regi av Syddansk Universitet og et konsulentfirma. 14 000 barn over hele Danmark deltok i forskningsprosjektet.
Prosjektet er kjent som SPELL-prosjektet etter en metode for språkopplæring med samme navn (Structured Preschool Effort for Language and Literacy).
- København kommune hadde vedtatt å være med på dette. Vår barnehage var trukket ut på tilfeldig grunnlag. Vi kunne ikke si nei. Dette var noe vi skulle være med på, sier Nielsen.
Følte seg umyndiggjort
Prosjektet innebar kursing av ansatte og gjennomføring av en grundig regulert lesebasert språkundervisning for utvalgte grupper av barn mellom tre og fem år over en periode på 20 uker. De ansatte skulle underveis notere barnas innsats og rapportere om denne. Barnas språkferdigheter ble testet før og etter.
- Etter at prosjektet var kommet i gang, forsto vi at dette var noe som stred mot våre pedagogiske prinsipper og vårt syn på hvordan barn lærer, sier Nielsen.
- Det var en hel instruksjonsbok som fulgte med som forklarte hvordan læringen skulle foregå, og det var ingen mulighet for å bruke vår egen faglighet. Man følte seg umyndiggjort, fortsetter hun.
So