Utdanning
17.10.2025
Da andelen elever med spesialundervisning ved Austrått skole skjøt i været, tok rektor grep. Etter to år med tolærersystem har kun åtte elever tiltak.
Det er norsktime pa femte trinn ved Austratt skole i Sandnes. Lærerne Ann Helen Larsen og Emilie Lothe deler elevene inn i grupper. Larsen klapper i hendene, elevene gjør det samme. Sa blir det stille.
- Na kommer det en beskjed. Les teksten pa side 54 og 55 i Fabel. Pa skjermen ser dere noen spørsmal dere kan svare pa. Blir dere fort ferdige, kan dere ga løs pa stjernespørsmalene, sier Larsen.
Elevene setter i gang. Noen rekker opp handen, lærerne sirkulerer mellom pultene, og flere barn diskuterer svarene i gruppene. Alle bruker lav stemme, klasserommet er preget av ro. En jente vil i gang med første stjernespørsmal og trenger litt hjelp.
- Er det noe i teksten som forteller deg at August er ensom? spør Lothe.
- Tallene gikk til himmels
Austratt skole begynte med tolærersystemet i 2023. Bakgrunnen var at andelen elever med vedtak om individuell tilrettelagt opplæring (spesialundervisning) hadde skutt i været.
- Elevmassen var i endring. Det dreide seg blant annet om flerspraklighet og sosioøkonomi. Det medførte flere spesialpedagogiske tiltak enn noen gang, og et stort behov for tilrettelegging. Tallene gikk til himmels. Vi opplevde a gjøre mer spesialundervisning enn god ordinær undervisning. Noe matte gjøres, forteller rektor Kjetil Gjerdevik.
Da han begynte som rektor ved Austratt i 2017, var Universitetet i Stavanger i avslutningsfasen med et prosjekt der forskere sa pa effekten av tolærersystemet.
- Vi deltok som kontrollgruppe. Prosjektet ble avsluttet. I 2022 børstet vi støv av studien og bestemte oss for a begynne med systematisk satsing, sier Gjerdevik.
Tolærersystemet styrker hovedsakelig kjernefagene norsk, matematikk og engelsk, og etter drøyt to ar har satsingen gitt resultater. Skolearet 2022/2023 fikk 31 elever en sakkyndig vurdering. I dag er det kun atte elever med tiltak.
- Det er viktig a understreke at elevgruppen er den samme, men vi jobber pa en
Gå til mediet- Na kommer det en beskjed. Les teksten pa side 54 og 55 i Fabel. Pa skjermen ser dere noen spørsmal dere kan svare pa. Blir dere fort ferdige, kan dere ga løs pa stjernespørsmalene, sier Larsen.
Elevene setter i gang. Noen rekker opp handen, lærerne sirkulerer mellom pultene, og flere barn diskuterer svarene i gruppene. Alle bruker lav stemme, klasserommet er preget av ro. En jente vil i gang med første stjernespørsmal og trenger litt hjelp.
- Er det noe i teksten som forteller deg at August er ensom? spør Lothe.
- Tallene gikk til himmels
Austratt skole begynte med tolærersystemet i 2023. Bakgrunnen var at andelen elever med vedtak om individuell tilrettelagt opplæring (spesialundervisning) hadde skutt i været.
- Elevmassen var i endring. Det dreide seg blant annet om flerspraklighet og sosioøkonomi. Det medførte flere spesialpedagogiske tiltak enn noen gang, og et stort behov for tilrettelegging. Tallene gikk til himmels. Vi opplevde a gjøre mer spesialundervisning enn god ordinær undervisning. Noe matte gjøres, forteller rektor Kjetil Gjerdevik.
Da han begynte som rektor ved Austratt i 2017, var Universitetet i Stavanger i avslutningsfasen med et prosjekt der forskere sa pa effekten av tolærersystemet.
- Vi deltok som kontrollgruppe. Prosjektet ble avsluttet. I 2022 børstet vi støv av studien og bestemte oss for a begynne med systematisk satsing, sier Gjerdevik.
Tolærersystemet styrker hovedsakelig kjernefagene norsk, matematikk og engelsk, og etter drøyt to ar har satsingen gitt resultater. Skolearet 2022/2023 fikk 31 elever en sakkyndig vurdering. I dag er det kun atte elever med tiltak.
- Det er viktig a understreke at elevgruppen er den samme, men vi jobber pa en


































































































