Våre Veger
12.10.2023
Til tross for at Hålogalandsveikontrakten setter ny standard for klimakrav, tok ikke Vegvesenet høyde for strømbehovet som følger av en mer elektrifisert maskinpark.
VEGVESENETS KONTRAKT FOR Hålogalandsveien legger opp til et vesentlig innslag av fossilfrie maskiner. Entreprenørene har fulgt opp, blant annet har Hæhre tatt i bruk helelektrisk gravemaskin.
- Maskinen fungerer for så vidt godt, men utfordringen er å skaffe nok strøm i nettet frem til byggeplass. Vi mangler effekt i nettet til hurtiglading, så per i dag har vi ikke effekt nok til å lade slik at den kan gå et helt skift. For å illustrere kraftbehovet, så krever hurtiglading av denne ene maskinen like mye som vi bruker på drift av hele bo- og kontorriggen, sier prosjektdirektør for Hæhre region nord, Jostein Nordstrøm.
Stram prioritering
Han har likevel ambisjoner om å få inn flere el-maskiner etter hvert, men innser at det vil innebære stram husholdering med kraftkapasiteten de er tildelt.
- Det kan for eks
Gå til mediet- Maskinen fungerer for så vidt godt, men utfordringen er å skaffe nok strøm i nettet frem til byggeplass. Vi mangler effekt i nettet til hurtiglading, så per i dag har vi ikke effekt nok til å lade slik at den kan gå et helt skift. For å illustrere kraftbehovet, så krever hurtiglading av denne ene maskinen like mye som vi bruker på drift av hele bo- og kontorriggen, sier prosjektdirektør for Hæhre region nord, Jostein Nordstrøm.
Stram prioritering
Han har likevel ambisjoner om å få inn flere el-maskiner etter hvert, men innser at det vil innebære stram husholdering med kraftkapasiteten de er tildelt.
- Det kan for eks