Undersøkelsen har fått navnet ANFO Corona Tracker, og skal gjennomføres flere ganger.
86 prosent av dem som har svart, forteller at de har justert markedsplanene sine som følge av koronakrisa. 58 prosent har allerede kuttet pengebruken.
- Hvordan dette utvikler seg vil være interessant å følge med på. Det er mye teori som viser at det er lurt å holde markedsføringstrykket oppe i vanskelige tider. Om ikke annet at man kutter mindre enn konkurrentene for å komme styrket ut på andre siden av krisen, sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, i pressemeldingen.
ANFO har tidligere oppfordret annonsørene til å velge norske medier fremover. Få har så langt fulgt denne oppfordringen. Kun syv prosent svarer at de har flyttet reklamekroner fra internasjonale plattformer, som Facebook og Google, og til norske medier.
Fakta om dem som har deltatt i undersøkelsen:
47 prosent driver med netthandel
50 prosent er merkevarer/leverandører
31 prosent er handels/kjededrifter
19 prosent er annen virksomhet
50 prosent har over 50 millioner kroner i markedsføringsbudsjett
Image-text:
Norske medier har mistet store annonseinntekter de siste ukene.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix