Sykepleien
09.09.2016
Sykepleierutdanning. Etikk er helt avgjørende som et grunnlag for å bli en kompetent og god utøver av sykepleie.
Da sommeren begynte, tonet også debatten om sykepleierutdanningen ned. Diskusjonene om hva som er en god sykepleierutdanning, er imidlertid langt fra slutt. Samtidig som det reises kritikk av at man er for opptatt av omsorgstenkning og etikk, av kommunikasjon og de «myke fagene» i utdanningen, har det ved flere anledninger i sommer vært reist kritikk mot at medisinstudiet fokuserer for lite på humanistiske dannelsesfag som kommunikasjon og etikk (1). En norsk lege skrev i 2014 en doktoravhandling der hun ser betydning av sykepleiens omsorgsetikk også i medisinen (2). Det ser ut som man etterlyser mer av refleksjonsfag og humanistisk orientering i medisinutdanningen, samtidig som sykepleierutdanningen kritiseres for å være for dominert av disse fagområdene.
HUMANISMEN I MEDISIN OG HELSEFAG. Den norske filosofen Arne Johan Vetlesen skrev for 15 år siden en kronikk i Tidsskrift for Den norske legeforening der han etterlyste en større bevissthet i legeyrket og i legestudiet om legens sårbarhet i møte med pasientens sykdom og helsesvikt. Han ønsket også tilsvarende mindre oppmerksomhet rundt legens vellykkethet og allmektighet. Han sier: «Oppsummerende er min påstand at egen menneskelighet som sårbarhet
Gå til medietHUMANISMEN I MEDISIN OG HELSEFAG. Den norske filosofen Arne Johan Vetlesen skrev for 15 år siden en kronikk i Tidsskrift for Den norske legeforening der han etterlyste en større bevissthet i legeyrket og i legestudiet om legens sårbarhet i møte med pasientens sykdom og helsesvikt. Han ønsket også tilsvarende mindre oppmerksomhet rundt legens vellykkethet og allmektighet. Han sier: «Oppsummerende er min påstand at egen menneskelighet som sårbarhet


































































































