Skolelederen
10.12.2018
God ledelse er nøkkelen til de mål vi setter oss - også når det gjelder implementering av ny Overordnet del og fagfornyelsen.
Stig Johannessen ble valgt til forbundsleder på Skolelederforbundets landsmøte i 2017. Han tiltrådte i januar 2018 - og har dermed innehatt forbundslederrollen i omtrent ett år. At det har vært et aktivt år, er det ingen tvil om. Han har fartet land og strand rundt for å delta på årsmøter og medlemsmøter. Det er opprettet kontakt med mange organisasjoner som kan beskrives som «laget rundt skolen». Det har blitt mange møter med andre organisasjoner og departement - og møter for å påvirke skolepolitikere i forskjellige partier.
- Vår sektor er under et kraftig utviklingstrykk fra myndighetene. Det er mange gode intensjoner nedfelt i Stortingsmeldingene 21 og 28, og deres innretning har som mål og forbedre og utvikle opplæringen for barn og unge. Det er et gode å ha et myndighetsnivå som setter retning og rammer - og så overlater til skoleier og skolen ved sine ledere, lærere og øvrig personale å utføre oppdragene!
Vi har på følelsen av at her kommer det et men ...
- Det er desverre slik at de gode intensjoner ofte er det bestes fiende. Gjennom ulike tiltak, som griper direkte inn i hverdagen til skolens ledelse, påvirkes handlingsrommet på måter som det er vanskelig å se hele konsekvensen av. Jeg tenker da særlig på innføringen av en lærenorm, en time mer til fysisk aktivitet og kompetansekrav med tilbakevirkende kraft. Politiske vedtak som vi nå ser konsekvenser av. Lære
Gå til mediet- Vår sektor er under et kraftig utviklingstrykk fra myndighetene. Det er mange gode intensjoner nedfelt i Stortingsmeldingene 21 og 28, og deres innretning har som mål og forbedre og utvikle opplæringen for barn og unge. Det er et gode å ha et myndighetsnivå som setter retning og rammer - og så overlater til skoleier og skolen ved sine ledere, lærere og øvrig personale å utføre oppdragene!
Vi har på følelsen av at her kommer det et men ...
- Det er desverre slik at de gode intensjoner ofte er det bestes fiende. Gjennom ulike tiltak, som griper direkte inn i hverdagen til skolens ledelse, påvirkes handlingsrommet på måter som det er vanskelig å se hele konsekvensen av. Jeg tenker da særlig på innføringen av en lærenorm, en time mer til fysisk aktivitet og kompetansekrav med tilbakevirkende kraft. Politiske vedtak som vi nå ser konsekvenser av. Lære