AddToAny

Et annet slags konsulentselskap

Et annet slags konsulentselskap
- Det finnes to typer ingeniørfirmaer. De som sier nei, dette går ikke. Og de som sier ja, dette skal vi løse. Vi ønsker å være blant de sistnevnte. Det sier Gaute Mo, sivilingeniøren som er mest kjent for å ha jobbet for designikonet Santiago Calatrava, men som nå står godt på egne bein med eget internasjonalt ingeniørfirma.
Helt siden han gikk ut av NTNU har Gaute Mo hatt en kurs som har pekt ut over landets grenser. Lysten på de spesielle prosjektene med utfordringer langt utenfor det ordinære, har ført ham verden rundt og til prestisjeoppdrag bare de færreste kan drømme om å være med på.

Etter en sving innom universitetet i Panama, hvor han jobbet gratis en periode, og etter å ha jobbet i Trondheim som prosjektingeniør ved NTNU og vel ett år hos Aadnesen i Oslo, fikk han jobb i prestisjetunge Price & Myers i London.

- Det var her jeg virkelig fikk sansen for arkitekturen i ingeniørarbeidet, forteller han.



En god skole hos Calatrava

Så inspirerende var arbeidet i London at Gaute Mo like godt søkte jobb hos det kanskje mest prestisjetunge arkitekt- og ingeniørkontoret i Europa, Santiago Calatrava i Valencia. Innenfor vegmiljøer verden over er de mest kjent for sine spektakulære brukonstruksjoner, der konstruksjonsløsninger og arkitektur har vært i en særklasse.

Og jobb fikk han, selv om ilddåpen var i største laget.

- Ja, allerede første dag, og med to-tre års erfaring, fikk jeg ansvaret for ei svært komplisert svingbru i Dublin til over 60 millioner euro, så her ble jeg raskt kastet ut på dypt vann. Det var svært
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt