Våre Veger
07.12.2016
- Det finnes to typer ingeniørfirmaer. De som sier nei, dette går ikke. Og de som sier ja, dette skal vi løse. Vi ønsker å være blant de sistnevnte. Det sier Gaute Mo, sivilingeniøren som er mest kjent for å ha jobbet for designikonet Santiago Calatrava, men som nå står godt på egne bein med eget internasjonalt ingeniørfirma.
Helt siden han gikk ut av NTNU har Gaute Mo hatt en kurs som har pekt ut over landets grenser. Lysten på de spesielle prosjektene med utfordringer langt utenfor det ordinære, har ført ham verden rundt og til prestisjeoppdrag bare de færreste kan drømme om å være med på.
Etter en sving innom universitetet i Panama, hvor han jobbet gratis en periode, og etter å ha jobbet i Trondheim som prosjektingeniør ved NTNU og vel ett år hos Aadnesen i Oslo, fikk han jobb i prestisjetunge Price & Myers i London.
- Det var her jeg virkelig fikk sansen for arkitekturen i ingeniørarbeidet, forteller han.
En god skole hos Calatrava
Så inspirerende var arbeidet i London at Gaute Mo like godt søkte jobb hos det kanskje mest prestisjetunge arkitekt- og ingeniørkontoret i Europa, Santiago Calatrava i Valencia. Innenfor vegmiljøer verden over er de mest kjent for sine spektakulære brukonstruksjoner, der konstruksjonsløsninger og arkitektur har vært i en særklasse.
Og jobb fikk han, selv om ilddåpen var i største laget.
- Ja, allerede første dag, og med to-tre års erfaring, fikk jeg ansvaret for ei svært komplisert svingbru i Dublin til over 60 millioner euro, så her ble jeg raskt kastet ut på dypt vann. Det var svært
Gå til medietEtter en sving innom universitetet i Panama, hvor han jobbet gratis en periode, og etter å ha jobbet i Trondheim som prosjektingeniør ved NTNU og vel ett år hos Aadnesen i Oslo, fikk han jobb i prestisjetunge Price & Myers i London.
- Det var her jeg virkelig fikk sansen for arkitekturen i ingeniørarbeidet, forteller han.
En god skole hos Calatrava
Så inspirerende var arbeidet i London at Gaute Mo like godt søkte jobb hos det kanskje mest prestisjetunge arkitekt- og ingeniørkontoret i Europa, Santiago Calatrava i Valencia. Innenfor vegmiljøer verden over er de mest kjent for sine spektakulære brukonstruksjoner, der konstruksjonsløsninger og arkitektur har vært i en særklasse.
Og jobb fikk han, selv om ilddåpen var i største laget.
- Ja, allerede første dag, og med to-tre års erfaring, fikk jeg ansvaret for ei svært komplisert svingbru i Dublin til over 60 millioner euro, så her ble jeg raskt kastet ut på dypt vann. Det var svært