AddToAny

Erik Stephansen synes Nettavisen blir tatt mer seriøst

Erik Stephansen synes Nettavisen blir tatt mer seriøst
Nyhetsredaktøren gleder seg over en dobling i antall NTB-siteringer og hevder at nettrollene er temmet.
Nyhetsredaktør Erik Stehansen sier til Journalisten at han opplever at Nettavisen blir tatt mer på alvor enn for noen år siden, av publikum, politikere og næringsliv. Han gleder seg over det han oppfatter som ønskede resultater av en langsiktig satsing på en tydeligere nyhetsprofil.

- Mitt prosjekt har vært å få opp egenproduksjonen, å lage gode egensaker. Et av målene våre er antall siteringer på NTB. Den statistikken viser at antallet økte fra 275 i 2013 til 511 i 2015, altså en tilnærmet dobling. Det er vi litt stolt av, selv om dette bare er ett av mange kriterier man kan bruke. Men det er et bevis på at vi lager gode egensaker som vi blir sitert på i mange andre aviser landet rundt.

Nettavisens egen statistikk over antall egenproduserte saker som er sitert av NTB i perioden 2013-15.

Redaksjonen holder for tiden på med en omfattende omlegging, ved å fordele de ansatte på en enhet for korte, kjappe saker i nyhetsbildet og en enhet for egne saker.

Fikk mye kritikk

Nettavisen fikk mye negativ oppmerksomhet som pionér i Norge på å skape inntekter fra content marketing, også kjent som innholdsmarkedsføring. Denne kommersielle pionérvirksomheten i kampen om å skaffe inntekter som kan finansiere god journalistikk, innebar en del grenseflytting med påfølgende kritikk i bransjen og fellelser i PFU.

Stephansen peker på at grensene har vært hårfine og flytende, men at Nettavisen har rettet seg etter PFU. Nå er mediehuset også blitt enig med Forbrukerombudet om tydelig merking av reklame.

Imidlertid får Nettavisen stadig kritikk for å fyre opp nettrollene i form av spisset, populistisk journalistikk og tvilsomme nettavstemninger.

- Hvorfor er dette så viktig for dere å fortsette med dette?

Erik Stephansen

1985-91: Dagbladet

91-96: Firdaposten

96-2008: TV 2

08-11: Stephansen Produksjoner

11-13: Burson Marsteller

2014-: Nyhetsredaktør Nettavisen

- Vi har gjort det fordi vi mener det er viktig å engasjere leserne. Derfor har vi også jobbet mye med både avstemningene og kommentarfeltet. Vi tror at folk tenker en gang til gjennom det de har lest hvis vi klarer å lage en god problemstilling.

Enkle og dumme

Stephansen legger til at utfordringen er å lage avstemninger som er interessante. Mye av kritikken mot Nettavisen går på at avstemningene er for enkle og for dumme.

En del av avstemningene har vært dumme

- Det er ikke noe problem å innrømme at en del av avstemningene har vært dumme. Men jeg synes de aller fleste holder mål.

Nyhetsredaktøren understreker at avstemningene kun er uhøytidelige målinger på reaksjonene til de som har lest de aktuelle artiklene. Han påpeker at heller ikke de seriøse meningsmålingene alltid treffer så godt.

- Dessuten mener vi at kommentarsystemet vårt, der folk kan være anonyme så lenge vi i redaksjonen kjenner identiteten deres, er svært vellykket. Vi modererer debattene på enkelt vis ved hjelp av egne ansatte og kan stenge folk ute hvis de går over streken. Det tror vi har en oppdragende effekt, og vi har fått stoppet den verste sjikanen mot kvinnelige debattanter og folk med en annen etnisitet.

Les mer om Nettavisen og kommentarfeltet her: Dagbladets falliterklæring

Motstemmer

Da Nettavisen startet med omleggingen hadde redaksjonen en teori om at det er 50 til 100 nettroll her i landet som har 20 til 30 kontoer hver, og at det dermed egentlig er ganske få som står bak terroriseringen i kommentarfeltene.

- Den teorien er styrket. Vi vil påstå at Nettavisen ikke har det verste kommentarfeltet i Norge i dag.

Vi ikke har det verste kommentarfeltet i dag

Stephansen forteller at Nettavisen i tillegg har jobbet mye med å hente inn motstemmer i kommentarfeltet for å skape bedre debatt. Også ved at egne medarbeidere engasjerer seg der. Han tror Nettavisen - som har fått støtte fra Fritt Ord til dette arbeidet - i dag er den norske redaksjonen som får flest kommentarer.

I gjennomsnitt kommer det inn 1.511 kommentarer hver dag, året rundt. Enkelte dager er antallet mellom 2.000 og 3.000.

Erik Stephansen er fornøyd med at Nettavisen siteres betydelig oftere enn for få år siden. Til høyre Heidi Schei Lilleås, leder for politisk avdeling. Foto: Bjørn Åge Mossin

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt