Skolelederen
21.08.2019
På oppdrag fra Skolelederforbundet er det utarbeidet en forskningsrapport om dynamikken i lærende ledergrupper hos skoleeiere. Hvordan øke skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene?
Skolelederforbundets «Rektorundersøkelse 2018» har som formål å belyse forskningsmessig norske rektorers relasjon til sin skoleeier i kommuner og fylkeskommuner - konkretisert til rektors vurdering av kvaliteten på den utviklingsstøtten som skapes gjennom samspillet med skoleeier. Dataene i analysen baserer seg på 698 svar fra rektorer - fra barneskole til videregående skole - på i alt 86 spørsmål.
- Vi vet fra før at kompetente rektorer bidrar positivt til elevenes læringsresultater og læringsmiljø gjennom å utvikle sine staber av lærere. Det er følgelig en strategisk skoleeieroppgave av rang å utvikle rektorene gjennom tillitsbasert ledelse og utviklingsstøtte, sier førsteamanuensis Jan Merok Paulsen fra OsloMet. Han har gjennomført undersøkelsen sammen med førsteamanuensis Kjell B. Hjertø fra Høgskolen i Innlandet.
NOE Av DET vI vET FRA FØR
Norsk og internasjonal forskning har dokumentert at relasjonen mellom skolesjef og gruppen eller kollegiet av rektorer virker positivt inn på skoleutvikling gjennom blant annet å forsterke rektorenes kompetanse. For eksempel viser internasjonale studier at i skoledistrikter der skolesjef og rektorer utvikler gjensidig tillit, og bygger opp et kollegialt klima, kjennetegnet av mestringstro og psykologisk trygghet, er de positive bidragene sporbare helt frem i skolenes organisasjoner og i elevenes læringsmiljøer.
KJERNEBEGREPER
Forskerne har i en tidligere norsk studie avde
Gå til mediet- Vi vet fra før at kompetente rektorer bidrar positivt til elevenes læringsresultater og læringsmiljø gjennom å utvikle sine staber av lærere. Det er følgelig en strategisk skoleeieroppgave av rang å utvikle rektorene gjennom tillitsbasert ledelse og utviklingsstøtte, sier førsteamanuensis Jan Merok Paulsen fra OsloMet. Han har gjennomført undersøkelsen sammen med førsteamanuensis Kjell B. Hjertø fra Høgskolen i Innlandet.
NOE Av DET vI vET FRA FØR
Norsk og internasjonal forskning har dokumentert at relasjonen mellom skolesjef og gruppen eller kollegiet av rektorer virker positivt inn på skoleutvikling gjennom blant annet å forsterke rektorenes kompetanse. For eksempel viser internasjonale studier at i skoledistrikter der skolesjef og rektorer utvikler gjensidig tillit, og bygger opp et kollegialt klima, kjennetegnet av mestringstro og psykologisk trygghet, er de positive bidragene sporbare helt frem i skolenes organisasjoner og i elevenes læringsmiljøer.
KJERNEBEGREPER
Forskerne har i en tidligere norsk studie avde