AddToAny

Er seksåringen blitt den nye sjuåringen i skolen?

Er seksåringen blitt den nye sjuåringen i skolen?
Da seksåringen kom inn i skolen i 1997 var et viktig grunnlag at innholdet i førsteklasse skulle bestå av det beste fra tradisjonene i barnehage og skole. Det lå også til grunn en bemanningsnorm som skulle sikre intensjonene i reformen.
Det tok ikke lang tid før disse intensjonene ble skjøvet til side, og i dag er situasjonen en helt annen for de minste som starter skoleløpet.

Seksåringen ser ut til å ha blitt den nye sjuåringen i skolen. I Kunnskapsløftet er leken nedtonet og til dels oversett som en viktig faktor for læring og utvikling. Intensjonene var at det skulle være tid til lek i undervisningstiden. Sitat fra Reform 97: "Opplæringen skal gi plass for barns undring og utforskning gjennom lek og det skal legges vekt på læring gjennom lek og aldersblandede aktiviteter på hele småskoletrinnet" og det skulle være to lærere i en klasse over 18 elever for å sikre tilstrekkelig tid til hver elev.

Leken er en viktig grunnleggende faktor der mye læres gjennom sosialisering og relasjonsbygging. Dette legger igjen grunnlaget for et godt klassemiljø, robuste, selvregulerende barn og barn som føler sosial tilhørighet. Det er behov for å sikre denne tiden, der leken er i fokus og skape tid og rom for spontan lek.

Gode relasjoner er grunnleggende faktor for læring. Det

Les mer

Flere saker fra Utdanning

En aksjon blant lærerne i Trondheim avdekket lovbrudd, alvorlige voldshendelser og en stor bemanningskrise. Men løsningene har latt vente på seg.
Utdanning 17.10.2025
Det kan ikke gis et generelt svar på hvilke endringer som vil kunne representere en endringsoppsigelse. Det må vurderes for den enkelte avtale.
Utdanning 17.10.2025
Folkehøgskole kan bidra til at mange finner rett vei videre i utdanning eller arbeidsliv.
Utdanning 17.10.2025
Etter et tiår med store reformer i skoleverket konstaterer finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) at kvaliteten i skolen ikke er god nok. [...
Utdanning 17.10.2025
Dersom alle skal ha lik mulighet til å lykkes, bør skolen fokusere mindre på drøfting og mer på konkret faglig innhold.
Utdanning 17.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt