AddToAny

Er den politiske reklamen død?

Gjennom 1990-tallet gjorde Benetton stor suksess ved å ta kontroversielle standpunkt i samfunnsdebatten som del av markedsføringen. Kunne de gjort det samme i dag?
Oliviero var et kreativt geni, som nektet å akseptere - at nyhetsmagasiner skulle ha monopol på historier om virkeligheten, sier Renzo Di Renzo.
Han sitter lent mot Mac-en på et beige og pregløst kontor et sted i Italia, med en grå pannelugg som vaier i takt med bordviften. En hund bjeffer anstrengt i bakgrunnen.
- Og i Luciano Benetton møtte han en oppdragsgiver som våget å slippe ham løs.

I 1982, nesten 20 år etter at den italienske søskenkvartetten Benetton lanserte sin første kolleksjon av enkle, ensfargede plagg, innledet de et samarbeid med kunst- og reportasjefotografen Oliviero Toscani - og samtidig et ikonisk stykke reklamehistorie.

Kunst og kondomer
Ved å erstatte motebilder med rå, sjokkerende fotografier bygget Toscani og Benetton en kommersiell kjempesuksess tuftet på humanitet og sosial bevissthet. Motivene var en aids-pasient på dødsleiet, omsluttet av foreldrene, søsteren og deres fortvilelse. Det var et hvitt barn på et farget kvinnebryst. En elektrisk stol. Og en lang rekke andre motiver som sjokkerte offentligheten, og som bygget en voksende tilhengerskare for klesmerket Benetton.
Som leder av kunstnerfabrikken Fabrica, som Benetton etablerte for at kreative mennesker skulle få utveksle ideer på tvers av kulturer og fagfelt, satt Renzo Di Renzo i sentrum av det hele. I det som ble et unikt tilfelle av verdibasert merkevarebygging, var Fabrica selve navet; en bro mellom børs og katedral hvor de blant annet laget magasinet Colors.
- Colors handlet om resten av verden. Men hva er resten av verden? Jo, der du ikke er, forklarer Di Renzo.
- Ganske annerledes fra dagens polariserte samfunn og debattklima?
- Definitivt. Det er trist å se.

Vel, tristessen kommer tidsnok. Først: kondomvekkelsen.
- Vi planla markeringen av verdensdagen for aids, i 1993. Toscani ville trekke en gigantisk rosa kondom over Obélisque de Louxor på Place de la Concorde i Paris og fotografere den. Advokatene ropte «nei, nei, da vil de sette presidenten i fengsel!». Da Luciano Benetton spurte «hvem er presidenten i selskapet?», svarte de: «Det er jo deg, Luciano!»
Renzo Di Renzo smiler lurt. - «Meg? Ja vel, da går vi for det!» gjengir Renzo. Første desember trakk aktivistene i Act Up en enorm kondom over obelisken, og Toscani fortsatte arbeidet med å belyse aids. Et arbeid som kanskje er mest kjent gjennom svart-hvitt-fotografiet av David Kirby omfavnet av sin far på dødsleiet. Toscani fikk bildet håndkolorert og slo det opp på svære reklameskilt.- Luciano Benetton sa: «Ok, mennesker elsker og blir så syke av det at de dør. Det er liv og død og virkelig. Hvorfor skal vi ikke fortelle om det?»

Andre spurte seg derimot: «Hvorfor?» En av dem var moren til tekstforfatter i Mint Creatives Ida Fjeldbraaten.
- Jeg hadde veldig lyst på sånne United Colors of Benetton-klær. Fargene lyste jo mot oss fra butikken! Men mamma sa nei.
Hun tar oss imot i et trendy, eikefinert kontorfellesskap med partner og art director Tone Humblen, som faktisk sto modell for den nevnte Toscani i sin tid.
- Han mislikte både byrå og markedsførere. Han var kreatøren, historiefortelleren og den som hadde visjonen. Å se ham i arbeid var utrolig inspirerende, sier hun.
Men tilbake i Fredrikstad var Fjeldbraatens mor altså mindre inspirert:
- Moren min hadde sett den kampanjen
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt