Magma
11.10.2023
Å bygge nettverk er viktig for karrieren, men når selger man seg selv for hardt?
Over 850 millioner mennesker er registrert på den profesjonelle nettverkingsplattformen LinkedIn. Tall fra Ipsos SoMe tracker Q2'23 viser at 1,04 millioner av disse er nordmenn. Et fåtall av profilene er aktive - under én prosent, ifølge LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes, som jobber med å fremme gevinsten av å utnytte potensialet som ligger i LinkedIn. I juni i år var han blant annet medarrangør av Norges første LinkedIn-konferanse, Linkedify. På Eldorado i Oslo fortalte foredragsholdere om hvordan man lager innlegg som selger, hvordan profilen din bør se ut, og hvordan du bruker algoritmene til din fordel.
Det finnes mange grep man kan ta for å bygge gode nettverk på LinkedIn. Ja, mange gode grunner for å nettverke, punktum. Et kjapt Google-søk serverer artikler på løpende bånd: «10 grunner til at nettverking er avgjørende for karrieren din», «Derfor er nettverking i studietiden viktig», «12 fordeler med profesjonell nettverking».
Men går det an å nettverke for mye? Er all nettverking god nettverking?
Transaksjon versus relasjon
Hodejeger Kristin Westreng Aas var en av foredragsholderne på Linkedify-konferansen før sommeren. Som grunnlegger og daglig leder av Kløkt bistår hun selskaper som leter etter ledere og annet nøkkelpersonell, og bruker blant annet LinkedIn som et nyttig verktøy for rekruttering. Hun tror mange misforstår hva nettverking faktisk er.
- Nettverking handler om å bygge relasjoner til mennesker, og det er nok også der mange trår feil. De blander relasjon og transaksjon. Businessforhold er ofte transaksjonelle av natur. Telefonsalg er transaksjonelt, det handler lite om relasjonsbygging. Når folk bommer litt på nettverkingen, så er det fordi de er transaksjonelle.
De er ute etter å få noe av noen, men later som om de prøver å bygge en relasjon. Vi mennesker har antenner på sånt. Vi liker ikke når vi føler at noen prøver å lure oss eller har en kamuflert agenda.
- Ser du mye av det på LinkedIn, skjulte agendaer?
- Ja, det gjør jeg. Hvis du er på jobbjakt på LinkedIn, er det ingen rekrutterere som blir støtt av at du spør om de ser etter en ny økonomisjef, for eksempel. Enten ser de etter noen med din profil, eller så gjør de ikke det, ingen vil tenke at du burde pakke h
Gå til medietDet finnes mange grep man kan ta for å bygge gode nettverk på LinkedIn. Ja, mange gode grunner for å nettverke, punktum. Et kjapt Google-søk serverer artikler på løpende bånd: «10 grunner til at nettverking er avgjørende for karrieren din», «Derfor er nettverking i studietiden viktig», «12 fordeler med profesjonell nettverking».
Men går det an å nettverke for mye? Er all nettverking god nettverking?
Transaksjon versus relasjon
Hodejeger Kristin Westreng Aas var en av foredragsholderne på Linkedify-konferansen før sommeren. Som grunnlegger og daglig leder av Kløkt bistår hun selskaper som leter etter ledere og annet nøkkelpersonell, og bruker blant annet LinkedIn som et nyttig verktøy for rekruttering. Hun tror mange misforstår hva nettverking faktisk er.
- Nettverking handler om å bygge relasjoner til mennesker, og det er nok også der mange trår feil. De blander relasjon og transaksjon. Businessforhold er ofte transaksjonelle av natur. Telefonsalg er transaksjonelt, det handler lite om relasjonsbygging. Når folk bommer litt på nettverkingen, så er det fordi de er transaksjonelle.
De er ute etter å få noe av noen, men later som om de prøver å bygge en relasjon. Vi mennesker har antenner på sånt. Vi liker ikke når vi føler at noen prøver å lure oss eller har en kamuflert agenda.
- Ser du mye av det på LinkedIn, skjulte agendaer?
- Ja, det gjør jeg. Hvis du er på jobbjakt på LinkedIn, er det ingen rekrutterere som blir støtt av at du spør om de ser etter en ny økonomisjef, for eksempel. Enten ser de etter noen med din profil, eller så gjør de ikke det, ingen vil tenke at du burde pakke h


































































































