For noen år siden hadde vi en stor lesekampanje på skolen der elevene skulle lese litt hver dag. Min jobb som skolebibliotekar var å fordele litteratur mellom klassene, og når omtrent 90 prosent av elevene ved skolen har samisk som 1. eller 2. språk, var jeg opptatt av at de skulle få et godt utvalg av samiskspråklig litteratur, i tillegg til litteratur på de andre språkene vi har på skolen. Det viste seg å være særdeles vanskelig, det fantes veldig lite å velge i, og det ble spesielt synlig i denne settingen. Dette ble opptakten til en kamp for å få fokus på samisk ungdomslitteratur både politisk og i mediebransjen.
Retten til å bruke samisk er forankret i både lovverk og forskrifter. Kunnskapsløftet samisk (2006) sikrer samiske elever retten til å få opplæring på samisk. For å kunne oppfylle noen av de grunnleggende ferdighetene i Læreplan i samisk som førstespråk, som for eksempel Å kunne lese i samisk er å skape mening fra tekster i ulike sjangere fra nåtid og fortid og for å kunne arbeide systematisk med lesestrategier tilpasset formålet med lesingen og med ulike typer tekster i faget, må elevene ha en rik til