Våre Veger
30.06.2021
Etter fire års byggetid står den nye Varoddbrua i Kristiansand omsider ferdig, til glede for mange. Og trafikken kan gå normalt igjen både over brua og gjennom Haumyrheitunnelen øst for brua.
MED DE TRE prosjektene Håneskrysset (ferdig for et år siden), Haumyrheitunnelen og Varoddbrua er innfartsåren østfra mot Kristiansand sentrum vesentlig oppgradert for å kunne håndtere trafikken fra nye boligog industriområder som gror opp øst for byen, samt turisttrafikken om sommeren.
Fredag 18. juni ble brua formelt åpnet av samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Bare halve brua er ny
Egentlig handler den nye Varoddbrua bare om ei halv bru - delt på langs. Den nye brudelen tar over for den eldste brua fra 1956 som hadde to kjørefelt østover. Nybrua har i tillegg et kollektivfelt samt en fem meter bred gang- og sykkelekspressveg som henger helt på utsiden i ei stålbru der hovedbrua lander på østsiden av Topdalsfjorden.
Trafikken vestover går på brua fra 1994. Den har to felt fra før. Så er gang- og sykkelvegen der erstattet med et kollektivfelt. Dermed har E18 totalt seks felt på stedet p
Gå til medietFredag 18. juni ble brua formelt åpnet av samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Bare halve brua er ny
Egentlig handler den nye Varoddbrua bare om ei halv bru - delt på langs. Den nye brudelen tar over for den eldste brua fra 1956 som hadde to kjørefelt østover. Nybrua har i tillegg et kollektivfelt samt en fem meter bred gang- og sykkelekspressveg som henger helt på utsiden i ei stålbru der hovedbrua lander på østsiden av Topdalsfjorden.
Trafikken vestover går på brua fra 1994. Den har to felt fra før. Så er gang- og sykkelvegen der erstattet med et kollektivfelt. Dermed har E18 totalt seks felt på stedet p