Våre Veger
10.11.2022
I Phoenix i Arizona kjører 600 selvkjørende og førerløse taxier rundt i bytrafikken daglig. Byen er blitt en verdenshovedstad for utvikling og testing av autonome kjøretøy, og biler uten sjåfør bak rattet er blitt et helt vanlig syn.
DET LÅ EN god porsjon nysgjerrighet og forventning i luften. I kjølvannet av den store ITS-verdenskongressen i Los Angeles i september, besøkte den norske delegasjonen på 15 personer Phoenix for å oppleve hvor langt amerikanerne er kommet med innfasingen av selvkjørende biler.
Bare to ulykker på sju år
Hensikten var møter med ulike miljøer som arbeider med utvikling og bruk av autonome, eller selvkjørende og førerløse kjøretøy. Og ikke minst at vi fikk en selvopplevelse som passasjerer i en selvkjørende Waymo-bil. Vi besøkte Arizona Department of Transportation (ADOT) som har sørget for et liberalt regelverk for operatørene, og selv er aktiv støttespiller for selskapene.
11 ulike selskaper arbeider med autonom transport i Phoenix, med Waymo og Cruise i spissen. Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet er ADOT sitt fokus.
Uber fikk for eksempel inndratt sin lisens etter en ulykke der en bil kjørte inn i baken på en av deres biler. Det er like lett å få en lisens som å bli fratatt lisensen. Etter rundt sju års testing er det registrert bare to ulykker der autonome kjøretøy er innblandet, ifølge politiet i Phoenix. Politiet og brannvesenet i Chandler mener at de autonome bilene kjører sikrere enn de vanlige med menneskelige sjåfører.
Alt skjer via app
ITS-teknologien er nå tatt i bruk i ordinær trafikk. Det er slutt å snakke om «under utvikling». Mange områder innenfor ITS (Intelligente TransportSystemer) er nå i full drift i trafikksikkerhetens tjeneste. Det vil alltid komme utviklingstrekk
Gå til medietBare to ulykker på sju år
Hensikten var møter med ulike miljøer som arbeider med utvikling og bruk av autonome, eller selvkjørende og førerløse kjøretøy. Og ikke minst at vi fikk en selvopplevelse som passasjerer i en selvkjørende Waymo-bil. Vi besøkte Arizona Department of Transportation (ADOT) som har sørget for et liberalt regelverk for operatørene, og selv er aktiv støttespiller for selskapene.
11 ulike selskaper arbeider med autonom transport i Phoenix, med Waymo og Cruise i spissen. Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet er ADOT sitt fokus.
Uber fikk for eksempel inndratt sin lisens etter en ulykke der en bil kjørte inn i baken på en av deres biler. Det er like lett å få en lisens som å bli fratatt lisensen. Etter rundt sju års testing er det registrert bare to ulykker der autonome kjøretøy er innblandet, ifølge politiet i Phoenix. Politiet og brannvesenet i Chandler mener at de autonome bilene kjører sikrere enn de vanlige med menneskelige sjåfører.
Alt skjer via app
ITS-teknologien er nå tatt i bruk i ordinær trafikk. Det er slutt å snakke om «under utvikling». Mange områder innenfor ITS (Intelligente TransportSystemer) er nå i full drift i trafikksikkerhetens tjeneste. Det vil alltid komme utviklingstrekk