Skolelederen
20.04.2018
Vi får bli med på en del av bilturen som skolesjefen har til jobben. Hun bor på Fusa - og er skolesjef i Askøy kommune.
Arbeidsdagen starter i bilen; Anne Merete Mærli Hellebø rekker mange telefoner på den drøyt timelange kjøreturen.
Temaplan
Vi får også høre om Askøyskolens Temaplan før vi når fram til Haugland skole, som er første post på programmet denne dagen. - Vi har tre hovedsatsingsområder, sier Hellebø. Det er: Eleven og læringsmiljøet, Eleven og grunnleggende ferdigheter og Eleven og vurdering. Planen beskriver satsingsområdene og strategi for hvordan en skal jobbe med dem. - Det er også viktig å finne balansen mellom arbeid med disse felles kommunale satsingene og lokalt handlingsrom til utvikling på bakgrunn av lokale behov ved den enkelte skole, forklarer Hellebø.
Kunnskap om skolene
Hellebø er relativt fersk som skolesjef i Askøy og har satt seg som mål å besøke alle de 17 skolene hun har ansvaret for. Kunnskap om skolene er vesentlig. Hun har selvfølgelig møtt skolelederne flere ganger siden hun startet i oktober 2017, men for å få mer innsikt i virksomhetene, har hun lagt opp til en relativt omfattende besøksrunde.
Før besøkene har hun bedt skolene å fortelle både om det de lykkes godt med og er stolte av og områder de kan utvikle seg på. Hellebø ønsker, i tillegg til å møte administrasjonen, å få snakke med tillitsvalgte, elevråd og FAU. Både for at de skal bli kjent med henne, men også for at hun kan danne seg et bredest mulig bilde av skolen. Hun vil vite hvordan skolene jobber med satsingsområdene i temaplanen. - En av oppgavene jeg har er blant annet å bistå skoleledelse og lærere i å lykkes med arbeidet, som for eksempel ved å
Gå til medietTemaplan
Vi får også høre om Askøyskolens Temaplan før vi når fram til Haugland skole, som er første post på programmet denne dagen. - Vi har tre hovedsatsingsområder, sier Hellebø. Det er: Eleven og læringsmiljøet, Eleven og grunnleggende ferdigheter og Eleven og vurdering. Planen beskriver satsingsområdene og strategi for hvordan en skal jobbe med dem. - Det er også viktig å finne balansen mellom arbeid med disse felles kommunale satsingene og lokalt handlingsrom til utvikling på bakgrunn av lokale behov ved den enkelte skole, forklarer Hellebø.
Kunnskap om skolene
Hellebø er relativt fersk som skolesjef i Askøy og har satt seg som mål å besøke alle de 17 skolene hun har ansvaret for. Kunnskap om skolene er vesentlig. Hun har selvfølgelig møtt skolelederne flere ganger siden hun startet i oktober 2017, men for å få mer innsikt i virksomhetene, har hun lagt opp til en relativt omfattende besøksrunde.
Før besøkene har hun bedt skolene å fortelle både om det de lykkes godt med og er stolte av og områder de kan utvikle seg på. Hellebø ønsker, i tillegg til å møte administrasjonen, å få snakke med tillitsvalgte, elevråd og FAU. Både for at de skal bli kjent med henne, men også for at hun kan danne seg et bredest mulig bilde av skolen. Hun vil vite hvordan skolene jobber med satsingsområdene i temaplanen. - En av oppgavene jeg har er blant annet å bistå skoleledelse og lærere i å lykkes med arbeidet, som for eksempel ved å


































































































