Handikapnytt
01.09.2016
Retten til inkluderende skolegang må følges opp slik at det blir virkeligheten for hver enkelt elev.
G runnlaget for likestilling og mangfold i arbeidslivet legges i barnehagene og skolene. Det er der framtidige arbeidsgivere og arbeidstakere treffes, og oppdager at forskjeller er en del av virkeligheten. Det er også der vi lærer hverandre å kjenne på tross av disse forskjellene.
FN-konvensjonen for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) har en egen artikkel om utdanning (Artikkel 24), som uttrykker hvordan Norge er forpliktet til inkluderende opplæring. Barn med funksjonsnedsettelse skal får tilgang til inkluderende, god og gratis grunnutdanning og videregående opplæring i sitt lokalsamfunn, på lik linje med andre.
Utenfor med spesialundervisning Den norske opplæringsloven gir gode rettigheter til den enkelte elev. Eleven har rett til å gå på sin nærskole og opplæringen skal tilpasses individuelt. Elever har rett til spesialundervisning
Gå til medietFN-konvensjonen for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) har en egen artikkel om utdanning (Artikkel 24), som uttrykker hvordan Norge er forpliktet til inkluderende opplæring. Barn med funksjonsnedsettelse skal får tilgang til inkluderende, god og gratis grunnutdanning og videregående opplæring i sitt lokalsamfunn, på lik linje med andre.
Utenfor med spesialundervisning Den norske opplæringsloven gir gode rettigheter til den enkelte elev. Eleven har rett til å gå på sin nærskole og opplæringen skal tilpasses individuelt. Elever har rett til spesialundervisning