De kommer til å kreve mindre vegkapasitet og vil kunne kjøres trafikksikkert også på svingete, norske veger. Kunnskapen om dette burde påvirke hvilken infrastruktur vi planlegger, men NTP-dokumentet gjør ikke den koblingen.
Nær 90 prosent av effekten av klimastrategien i NTP-dokumentet kommer fra tiltak som ikke ligger innunder NTPs ansvarsområde - nemlig fra teknologi og drivstoff. Foto: F. Dahl Grunnlagsdokumentet for Nasjonal transportplan (NTP) 2018 2029 utarbeidet av Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket samt Avinor og overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 29. februar er et gedigent dokument og ser ut til å være basert på et godt faglig arbeid. Kanskje bedre enn tidligere. Men er det tilstrekkelig for å klare fremtidens utfordringer?
Se på dette:
Vi finner en tøff klimastrategi uten ansvar for de foreslåtte tiltakene.
Vi finner en ambisiøs nullvekstpolicy (nullvekst i privatbilismen i byer og byområder) men dette er ingen stor klimapolicy, den gir bare tre prosent av all utslippsreduksjonen dokumentet foreslår.