Samferdsel
11.10.2017
Hålogalandsbrua blir Norges nest lengste hengebru etter Hardangerbrua når den åpner for trafikk neste sommer. Den nye brua bidrar til å gjøre E6 18 km kortere mellom Narvik og Bjerkvik.
- Vi har fått god hjelp og støtte fra vår klient Statens vegvesen fra første stund, og vi samarbeider godt, sier Lu Wei (t.h.) anerkjennende til Hans Jack Arntsen. Monteringen av stålkassene til det 1145 meter lange hovedspennet ble avsluttet for noen dager siden. Presisjonsjobben, som nå videreføres med sveising, blir utført av en Kinas største bruentreprenører, Sichuan Road and Bridge Group (SRBG).
Les mer- Bruer med spenn på 1000 meter eller mer kommer i kategorien superbruer på verdensbasis. Hålogalandsbrua er således en stor og utfordrende jobb også for vårt selskap, sier prosjektdirektør i SRBG, dr. Lu Wei til Samferdsel.
Prosjektet E6 Hålogalandsbrua - som foruten brua omfatter veifornyelse på hver side av brua - er kostnadsberegnet til langt over tre milliarder kroner og blir regnet som svært samfun