AddToAny

En ikke optimalt plassert base for luftambulansefly

Luftambulansen på Helgeland har base i Brønnøysund, men dette er ikke en god løsning hverken for samfunnsøkonomien eller flertallet av berørte pasienter, ifølge en studie ved Handelshøgskolen, Nord universitet (HHN).
«Faktisk fremstår samtlige alternative lokaliseringer på Helgeland - Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana - som bedre enn dagens løsning», skriver artikkelforfatterne.

Norge har i dag en av verdens beste offentlig finansierte luftambulansetjenester, med baser for ambulansefly og ambulansehelikopter lokalisert over hele landet. Baselokaliseringen har imidlertid ikke endret seg mye siden den ble besluttet i 1988, mens behovet har endret seg vesentlig.

En vurdering av utvalgte nytte- og kostnadselementer tyder på at dagens tilbud på Helgeland ikke gir mest mulig effektiv ressursutnyttelse.

Til tross for transport av mer enn 8000 pasienter og over 10 000 flytimer per år, er det få i det norske samfunnet som kjenner til omfanget av luftambulanseflytjenesten. De siste tiårene har det vært flere anbudsrunder i luftambulansetjenesten hvor spørsmålet om lokalisering av baser har vært et diskusjonstema.

En masteroppgave ved Handelshøgskolen, Nord universitet (HHN) har sett nærmere på lokalisering av luftambulanseflytjenesten på Helgeland og vurdert om dagens struktur med base i Brønnøysund gir den beste anvendelsen av ressursene fra et samfunnsøkonomisk perspektiv (Raaum, 2018).

Luftambulansen

Statens Luftambulanse er en integrert del av det norske helsevesen og er tilgje

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt