Skolelederen
17.08.2017
- Ved å skape rom for trygghet, tilhørighet og mestring kan skolen fremme de unge enslige mindreårige flyktningenes læring og utvikling, så vel som deres psykososiale tilpasning til det norske samfunnet, sier forskeren Lutine de Wal Pastoor.
Ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress har Lutine de Wal Pastoor i flere år forsket på og skrevet om skolens betydning for enslige mindreårige flyktninger - både som et sted å lære og et sted å være. De Wal Pastoor har doktorgrad i sosialantropologi og blant hennes kompetanseområder er barn og unge med flyktningbakgrunn, og minoritetselever og (språk) læring.
Pastoor har lansert begrepet 'en flyktningkompetent skole', det vil si en skole som har kunnskap og kompetanse til å gi flyktningelever opplæring tilpasset den enkeltes faglige, så vel som psykososiale behov. - En flyktningkompetent skole er i grunnen bare en god skole som ser den enkelte elev og skaper et læringsmiljø som inkluderer alle elevene ved å legge til rette for at de kan delta aktivt både i faglige og sosiale fellesskap. Derfor er det viktig at de ansatte har kunnskaper og ferdigheter i forhold til flyktningelevers utfordringer og behov, sier hun.
Motiverte, men faller fra
Pastoor har ledet et forskningsprosjekt der 40 enslige mindreårige, 25 lærere og 40 ansatte i bofellesskap for enslige mindreårige ble intervjuet. De fleste enslige mindreårige har høy motivasjon for utdanning, men likevel faller veldig mange ut av videregående skole etter hvert. På tross av at de er ambisiøse elever, viser det seg at læringsutbyttet deres er betydelig lavere enn norske elevers utbytte. Det er viktig å vite mer om årsakene til at det skjer. Svake norskkunnskaper
Gå til medietPastoor har lansert begrepet 'en flyktningkompetent skole', det vil si en skole som har kunnskap og kompetanse til å gi flyktningelever opplæring tilpasset den enkeltes faglige, så vel som psykososiale behov. - En flyktningkompetent skole er i grunnen bare en god skole som ser den enkelte elev og skaper et læringsmiljø som inkluderer alle elevene ved å legge til rette for at de kan delta aktivt både i faglige og sosiale fellesskap. Derfor er det viktig at de ansatte har kunnskaper og ferdigheter i forhold til flyktningelevers utfordringer og behov, sier hun.
Motiverte, men faller fra
Pastoor har ledet et forskningsprosjekt der 40 enslige mindreårige, 25 lærere og 40 ansatte i bofellesskap for enslige mindreårige ble intervjuet. De fleste enslige mindreårige har høy motivasjon for utdanning, men likevel faller veldig mange ut av videregående skole etter hvert. På tross av at de er ambisiøse elever, viser det seg at læringsutbyttet deres er betydelig lavere enn norske elevers utbytte. Det er viktig å vite mer om årsakene til at det skjer. Svake norskkunnskaper