Skolelederen
19.02.2018
- For ledere er det helt nødvendig å involvere seg i evidens-informert praksis! All min forskning viser at der hvor skoleleder har kunnskap om evidens-informert praksis, bruker evidens for å støtte kollegene i deres arbeid - og utvikler en kultur der det undersøkes og stilles spørsmål, har best forutsetninger for å lykkes, sier professor Louise Stoll.
Louise Stoll er Professor of Professional Learning ved London Centre for Leadership in Learning på University College London's Institute of Education. Hun forsker blant annet på pedagogisk ledelse, undervisningsmetoder og pedagogisk teori. Hun er opptatt av skolen som lærende organisasjon - noe hun også har skrevet om i et hefte hun har forfattet for OECD. (What makes a school a learning organisation?) Stoll har arbeidet med skoleledere internasjonalt i over 25 år og har mange kontakter i Norge. Hun er her ofte og er vel kjent med norske skoleforhold.
Profesjonelle læringsfellesskap
- I et læringsfellesskap er læringen en del av rutinen. Man lærer av dem man er sammen med og bruker det man lærer i nye sammenhenger slik at man utvikler evnen til å nå målene - selv om omgivelsene er i stadig endring, sier Stoll. Vi møter henne på University College of London (UCL). Her er det store forhold, med rundt 25 000 ansatte. Det er også lange tradisjoner; UCL ble anlagt i 1826 som et alternativ til de religiøse universitetene i Oxford og Cambridge.
Et profesjonelt læringsfellesskap kan være både små og store grupper, og det kan for eksempel utgjøre hele personalet. Det
Gå til medietProfesjonelle læringsfellesskap
- I et læringsfellesskap er læringen en del av rutinen. Man lærer av dem man er sammen med og bruker det man lærer i nye sammenhenger slik at man utvikler evnen til å nå målene - selv om omgivelsene er i stadig endring, sier Stoll. Vi møter henne på University College of London (UCL). Her er det store forhold, med rundt 25 000 ansatte. Det er også lange tradisjoner; UCL ble anlagt i 1826 som et alternativ til de religiøse universitetene i Oxford og Cambridge.
Et profesjonelt læringsfellesskap kan være både små og store grupper, og det kan for eksempel utgjøre hele personalet. Det