- Vi har i flere tiår kjempet mot eksamen som vi har sett på som bortkastet tid og urettferdig. I dag har vi ikke noe ønske om å fjerne eksamen, men vi vil ha endringer. Grunnen til det, er at elevene ikke alltid har mulighet til å vise hva de kan på eksamen, sa hun.
Waage sitter i eksamensgruppen som Utdanningsdirektoratet nylig utnevnte, sammen med representanter for lærerorganisasjonene.
- Ett forslag vi ønsker å drøfte, er mappevurdering. Det fjerner problemet med dagsform. Da kan du levere inn flere oppgaver i løpet av et år eller et halvår. Dermed fordeles stresset og presset over et lengre tidsrom. Du får også vist dine evner til å jobbe jevnere, noe som er en viktig egenskap. Men mappevurdering fungerer ikke i alle fag, for eksempel passer det dårlig i kroppsøving, sa Waage.
- Og hva med trekkordningen? Hva om det ikke er tilfeldig hvilke fag du kommer opp i? Kanskje man kunne velge de tre fagene man har mest lyst til å komme opp i, og så være garantert at man kommer opp i ett av dem? På den måten kan vi sørge for at elever kommer opp i fag de er gode på. Da kan elevene jobbe hardt med å få gode karakterer i de fagene.
Elevorganisasjonen mener det beste ville vært at alle elever kommer opp i alle fag. Da stiller alle likt. Sånn er det blant annet i Belgia, fortalte Waage. Der har elevene kun eksame