Skolelederen
13.11.2019
Elevene bruker datamaskin og nettbrett mer i grunnskolen enn tidligere. De bruker oftere digitale verktøy til skolearbeid - og blir sjeldnere forstyrret av bruken. Dette viser en ny rapport fra SINTEF, som beskriver den digitale tilstanden i norske barnehager og skoler.
- Elevene skal utdannes til å delta i et arbeidsmarked og et samfunn som blir stadig mer digitalt. Det er derfor positivt at flere elever bruker digitale verktøy i skolen, og at elevene ikke opplever digitale læremidler som en like stor distraksjon som før, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Infrastruktur og tilgang til datautstyr er god på de fleste skoler, ifølge rapporten. Det blir flere datamaskiner jo høyere opp i klassetrinnene elevene kommer. På 9. trinn nærmer det seg full dekning.
ELEvENE OPPLEvER MINDRE NYTTE Av DIGITALE vERKTØY
Elevene bruker datamaskin eller nettbrett mer i grunnskolen enn tidligere, men det varierer med hvilket trinn elevene går på og hvilket fag de har. Det er oftere de grunnleggende oppgavene som foregår digital
Gå til medietInfrastruktur og tilgang til datautstyr er god på de fleste skoler, ifølge rapporten. Det blir flere datamaskiner jo høyere opp i klassetrinnene elevene kommer. På 9. trinn nærmer det seg full dekning.
ELEvENE OPPLEvER MINDRE NYTTE Av DIGITALE vERKTØY
Elevene bruker datamaskin eller nettbrett mer i grunnskolen enn tidligere, men det varierer med hvilket trinn elevene går på og hvilket fag de har. Det er oftere de grunnleggende oppgavene som foregår digital