Samferdsel
15.04.2016
Noen tidligere tungtveiende risikofaktorer i trafikken har mistet mye av sin betydning og bidrar dermed mindre enn før til trafikkulykker, fastslår Rune Elvik i denne artikkelen.
Om en av disse faktorene skriver han: I dag har førere som er 65 år eller eldre knapt nok høyere risiko enn andre førere.
Les merEldre førere i dag er mer erfarne enn eldre førere var tidligere, skriver Rune Elvik. Illustrasjon er hentet fra forsiden på en OECD-rapport, Ageing and Transport - Mobility Needs and Safety Issues. Det foreløpige tallet på drepte i trafikkulykker i Norge i 2015 er nå kommet ned i 118. I 1970 ble 560 mennesker drept.
Det har med andre ord vært en nedgang i antall drepte på nesten 80 prosent i løpet av 45 år. Fra 1970 til 2015 ble trafikken (kjørte kilometer) mer enn firedoblet. Risikoen, antall drepte per kjøretøykilometer, er redusert med omkring 95 prosent.
Det hadde vært fint om vi kunne ramse opp det som har skapt sikre