Ferjesamband oppfattes ofte som en flaskehals i transportsystemet gjennom økt transporttid på grunn av venting, ulemper knyttet til sambandenes åpningstid og at brukerne må tilpasse seg rutetabellen. Det siste er en spesielt stor ulempe på samband med lav frekvens.
Derfor står ofte ferjeavløsningsprosjekter høyt på ønskelisten til befolkningen og næringslivet langs kysten.
Etter Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2018-2029 i juni 2017, fikk slike prosjekter økt oppmerksomhet, da det her beskrives et langsiktig mål om ferjefri E39 mellom Stavanger og Trondheim - en strekning som i dag har 7 ferjesamband.
Dyre bruer og tunneler
Foreløpige beregninger viser at å erstatte ferjene med bruer og undersjøiske tunneler samt å utbedre deler av vegen vil koste om lag 340 mrd. kr.
Et alternativ til spektakulære og svært kostbare fjordkryssinger er å forbedre ferjetilbudet slik at ulempene ved ferjeavhengighet red