BUSKAP
19.09.2016
Undersøkelsen ble utført i april/mai i 2016. Tusen takk til alle dere som tok dere tid til å svare midt i våronna. Vi takker for alle innspill om forbedring.
Geno fikk inn over 2 500 svar og av alle de vel 9 000 utsendte eposter var det 27 prosent som svarte. Vi sendte undersøkelsen til alle som har handlet sæd av Geno, det vil si også til en god del ammekuprodusenter samt mange eierinseminører. Vi har merket oss at dette er grupper som ikke har opplevd alle spørsmålene som like relevante for seg. Det beklager vi, og vi skal lære av det og bli bedre målretta mot dere neste gang, håper vi.
Målene med undersøkelsen Målene med undersøkelsen for Geno var å:
■ Kartlegge utviklingen av kvaliteten i semintjenesten og avlsrådgivningen over år ■ Måle effekten av ny strategi - sammenlignet med tidligere år ■ Måle utviklingen i bruk av avlsplan ■ ■ Måle tilknytning til eierorganisasjon Plukke ut områder for tiltak og peke på interessante funn Strategiske mål i Geno Generelt virker det til å være stor oppslutning om Geno sine mål. Mange er enige i at Geno bidrar til å øke lønnsomheten på sin gard og sørger for å få kalv i kua til en akseptabel pris. Det er generelt stor støtte til Geno sin satsing på innovasjon og forskning og utvikling. Støtten til Geno sin internasjonale satsing virker til å være større enn for to år siden. Denne støtten er i gjennomsnitt noe lavere i Rogaland enn ellers. Hele skalaen fra svært enig til svært uenig er benyttet av svarerne i Rogaland, så det er stor variasjon mellom bøndene på akkurat dette området.
GS (genomisk seleksjon) Genomisk seleksjon har fått betydelig økt fokus de siste to årene, og Geno ser at kunnskapen har økt, men med den øker også ønsket om mer kunnskap. Det kommer vi til å ta med oss på høstmøter og andre møter framover. Vi legger også ut webinarer om GS for deg som ønsker å lære mer når det passer for deg selv.
Produkter og tjenester Sammenlignet med målingen for to år siden, er det færre som mener at «Holstein vurderes som mer aktuell melkerase nå enn for tre år
Gå til medietMålene med undersøkelsen Målene med undersøkelsen for Geno var å:
■ Kartlegge utviklingen av kvaliteten i semintjenesten og avlsrådgivningen over år ■ Måle effekten av ny strategi - sammenlignet med tidligere år ■ Måle utviklingen i bruk av avlsplan ■ ■ Måle tilknytning til eierorganisasjon Plukke ut områder for tiltak og peke på interessante funn Strategiske mål i Geno Generelt virker det til å være stor oppslutning om Geno sine mål. Mange er enige i at Geno bidrar til å øke lønnsomheten på sin gard og sørger for å få kalv i kua til en akseptabel pris. Det er generelt stor støtte til Geno sin satsing på innovasjon og forskning og utvikling. Støtten til Geno sin internasjonale satsing virker til å være større enn for to år siden. Denne støtten er i gjennomsnitt noe lavere i Rogaland enn ellers. Hele skalaen fra svært enig til svært uenig er benyttet av svarerne i Rogaland, så det er stor variasjon mellom bøndene på akkurat dette området.
GS (genomisk seleksjon) Genomisk seleksjon har fått betydelig økt fokus de siste to årene, og Geno ser at kunnskapen har økt, men med den øker også ønsket om mer kunnskap. Det kommer vi til å ta med oss på høstmøter og andre møter framover. Vi legger også ut webinarer om GS for deg som ønsker å lære mer når det passer for deg selv.
Produkter og tjenester Sammenlignet med målingen for to år siden, er det færre som mener at «Holstein vurderes som mer aktuell melkerase nå enn for tre år


































































































