AddToAny

Driftsikkerhet handler om god diesel

Driftsikkerhet handler om god diesel
Det finnes et drivstoffalternativ som løser mange problemer. Ulempen er en litt høyere pris, og mangel på godkjenning.
Dieselmotorer er svært upopulære for tiden. Også i båt velger båtkjøpere heller påhenger med bensin. I seilbåter er diesel det eneste alternativet, bortsett fra elektrisk motor, som er i ferd med å komme.

Men det er ikke selve motoren som er problemet. Det er dieselen. Drivstoffet lukter. Det gir også partikkelutslipp som i verste fall er dødelig. Det har gitt kjørebegrensninger for dieselbiler.

Du har sikkert opplevd at når du kommer hjem fra en seiltur og pakker ut klær og sengetøy, så stinker alt båt, gjerne diesel, også det som ikke er brukt. Særlig om man sover i akterlugarene, er man utsatt for dieseldunst. Jeg synes dasslukt og mugglukt er verre, men også diesellukt kan få magen til å vrenge seg - f.eks. diesel som har samlet seg i en krok av båten, og som kommer frem når båten får husket seg, og du skal ned på frivakten.



Bedre diesel Anledningen for å tømme
Gå til mediet

Flere saker fra Båtmagasinet

Selvsagt skal ikke Båtmagasinet forkludre den store gleden over å ha et hendig redskap som gjør det lett å hale en hummerteine over ripa.
Båtmagasinet 27.09.2023
Oppdatering siden saken gikk i trykk med Båtmagasinet 8-2023: Ripple Boats var tilstede under Cannes Yachting Festival og der sa de til Båtmagasinet at de hadde mottatt god respons og mye interesse, både blant bransje og publikum. 26.
Båtmagasinet 27.09.2023
- Vi har hatt et samarbeid med Norboat i mange år, men vi har sett at markedsutviklingen er mer krevende enn før som følge av den makroøkonomiske utviklingen som påvirker forbrukernes atferd og handlemønster.
Båtmagasinet 27.09.2023
Alle luker og koøyer om bord som kan åpnes og lukkes, og som har gummipakninger som tetning, bør få et minimum av vedlikehold. Fremfor alt bør pakningene holdes vedlike.
Båtmagasinet 27.09.2023
Går du til anskaffelse av helt ny båt, vet du av erfaring at det alltid er noe som ikke virker som det skal. For oss som bare bruker båten i fritiden er det som regel ikke noe problem å vente litt på nye deler fra forhandleren.
Båtmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt