AddToAny

Digitale medier i barnehagen

Digitale medier i barnehagen
Barnehagens bruk av digitale medier er svært varierende og lite forpliktende.
Mange norske barnehager jobber med digitale medier i dag, både på ulike måter og med ulikt omfang. Dette er praksiser som passer godt med barnehagens rammeplan (2011). De kan knyttes til samfunnsmandatet og barns danning inn i et samfunn hvor digital kompetanse står sentralt. De kan gi barna erfaringer med digitale verktøy som «kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskaper» (2011:27) og skape rom for å bearbeide medieerfaringer (ibid. : 36). De kan gi barna relevante, estetiske erfaringer (Letnes, 2014), og skape deltakelse og medvirkning i barnehagehverdagen. Hvorvidt praksisene tres nedover hodet på allerede overarbeidete barnehagelærere, eller er fundert i barnehagelærernes interesser og grunnsyn vites i grunn ikke. Det vi vet, er at praksisene er svært varierende og at de i liten grad er knyttet til noen spesielle forpliktelser i lover eller styringsdokumenter.



BARNS MEDIEERFARING Mitt mål med denne artikkelen er å peke på hvordan og hvorfor man kan ta i bruk digitale medier i barnehagen. Intensjonen er å skissere ulike argumenter som benyttes for å begrunne denne bruken. Det betyr at jeg beskriver, og i veldig liten grad diskuterer hvorvidt en praksis er «god» eller «dårlig», eller om man skal eller ikke skal bruke digitale medier i barnehagen og på hvilke måter. Kvaliteten på praksisen avhenger i alle tilfeller av barnehagelærerens kompetanse, kunnskap og ferdigheter, for hvordan et verktøy fungerer kommer an på hvordan det brukes og til hva. Et verktøy er tross alt ikke mer enn et verktøy for noe. Jeg insisterer også på å bruke uttrykket «digitale medier» framfor «digitale verktøy», til tross for at verktøy benyttes i rammeplanen. Uttrykket synliggjør den tette sammenhengen mellom «digital» og barns medieerfaringer, for barns medieerfaringer er stort sett digitale. For det andre peker «digitale medier» på at det nettopp dreier seg om medier - som vi benytter til å sende og motta informasjon med og som i kraft av sine måter å kommunisere på også er mer enn et verktøy. Digitale medier har et kommunikasjonspotensial som vi kan benytte - vi er ikke bare mottakere, men også produsenter.



HVA ER DIGITALE MEDIER? Både rammeplan for barnehagelærerutdanning og rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver påpeker at studenter og barn bør få erfaringer med digitale medier, men ingen av formuleringene sier på noen måte hva disse erfaringene skal bestå i eller hvilket omfang de skal ha. Dette er potensielt problematisk, fordi det medfører svært ulike praksiser på tvers av utdanningen og barnehagen. Det er grunn til å håpe at ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver vil inneholde mer konkrete formuleringer om hvordan barnehagen kan arbeide med digitale medier (
Gå til mediet

Flere saker fra Første steg

For den blinde artisten Thomas Tvedt var det å tegne et av høydepunktene i barnehagen. Han glemmer heller ikke da han fikk lov å kjøre trøkk.
Første steg 24.05.2024
Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.
Første steg 24.05.2024
Inviter en gruppe med barn til en koffert stappfull av sykehus-rekvisitter og bøker om kroppen! Åpne, se, les og lek! Språkutveksling garanteres.
Første steg 24.05.2024
Barnehagelærer Inge Levy sammen med barna i den første jødiske barnehagen i Berlin etter andre verdenskrig. Året er 1948.
Første steg 24.05.2024
Nordtvet gård barnehage i Oslo er bygget som et eneste stort lekeapparat. De ulike rommene inviterer til lek og utfoldelse, og alle avdelingene er vendt mot husets hjerte: et innvendig, levende tuntre.
Første steg 24.05.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt