AddToAny

Digital deltakelse og kompetanse

Digital deltakelse og kompetanse
Når regjeringens utredning om kommunale veiledningstjenester skal gjennomføres og følges opp, vil samarbeidstenkningen være svært aktuell. Bibliotekfeltet gis her en god mulighet til å påvirke samarbeidsstrukturene.
Nasjonale myndigheter har lenge pekt på bibliotekene som støttespillere i digitaliseringen av samfunnet. Da Fornyings- og administrasjonsdepartementet la fram St.meld. nr. 17 (2006-2007) Eit informasjonssamfunn for alle, ble nettopp folkebibliotekene framhevet som arenaer for utvikling av befolkningens digitale kompetanse. St.meld. nr. 23 (2008-2009) Bibliotek - Kunnskapsallmenning, møtestad og kulturarena i ei digital tid og St.meld. nr. 19 (20082009) Ei forvaltning for demokrati og fellesskap pekte på det samme. I stortingsmeldingen fra 2012-2013 Digital agenda for Norge slo regjeringen fast at «offentlige arenaer som bibliotek er viktige for opplæring i bruk av digitale verktøy».

Da programmet Digidel 2017 ble offisielt åpnet i juni 2015, var det derfor naturlig at KMD valgte Drammensbiblioteket som sted for markeringen. Kommunal- og moderniseringsministeren pekte på nettopp bibliotekenes oppgave med å veilede i den digitale virkeligheten. Dette ble fulgt opp i Kulturdepartementets nasjonale bibliotekstrategi for perioden 2015-2018, som omhandler statens oppgaver og ansvar for utvikling av folkebibliotekene. Dette dokumentet sier at bibliotekenes veiledningstilbud for grunnleggende digital kompetanse skal styrkes gjennom programmet Digidel 2017.

Det seneste politiske dokumentet som peker på folkebibliotekenes bidrag til digital deltakelse er Meld. St. 27 (2015-2016) Digital agenda for Norge fra april 2016. Her går det fram at regjeringen nå aktivt vil legge til rette for at folkebibliotekene får en sentral rolle i arbeidet med å gi befolkningen et bedre veiledningstilbud i grunnleggende digital kompetanse. I samarbeid med kommunenes interesseorganisasjon KS vil det bli utredet et konsept for et slikt veiledningstilbud, og i denne prosessen vil bibliotekene bli trukket inn.

Hvordan kan folkebibliotekene bidra?

Folkebiblioteket har alltid vært en uformell læringsarena, og det er nettopp som uformelle læringsarenaer folkebibliotekene er viktige innenfor en nasjonal satsing for digital deltakelse og kompetanse.

Bibliotekene skal i følge formålsparagrafen i Lov om folkebibliotek bl.a. fremme opplysning og utdanning gjennom aktiv formidling. Når informasjons- og kunnskapskildene endres fra papirformat til det digitale, hører det til folkebibliotekenes samfunnsoppdrag å lede vei også til de digitale kildene og bidra til at innbyggerne kan bruke dem.

Folkebibliotekene som institusjon har noen aspekter ved seg som gjør dem spesielt egnet til å bidra i en slik sammenheng:

• De finnes i alle kommuner, er åpne for alle og er gratis.

• De har allerede et oppdrag knyttet til opplysning og utdanning.

• Det er et politisk mål å utvikle dem som lokale møteplasser.

• De brukes allerede av Digidel-programmets målgrupper i andre sammenhenger, og det ligger dermed til rette for synergieffekter.



Utviklingsarbeid

Nasjonalbiblioteket og ABM-utvikling (Statens senter for arkiv, bibliotek og museum, som hadde ansvaret for nasjonal bibliotekutvikling i perioden 20032010) har støttet en rekke prosjekter der målet har vært å utvikle bibliotekenes bidrag til digital deltakelse og kompetanse. Tabellen nedenfor gir oversikt over noen av de nyeste. Selv om de har hatt samme overordnede målsetting, har de variert mye i tilnærming og størrelse.



Eksisterende bibliotektilbud

Av den nasjonale bibliotekstatistikken går det fram at ca. 75 prosent av kommunene gir organisert veiledning i Internett-bruk gjennom biblioteket. Bak dette tallet vil det være store forskjeller. Tilbudet vil trolig variere fra en årlig SeniorSurf-dag til et løpend
Gå til mediet

Flere saker fra Bok og bibliotek

Det sier Soraya Hariyani Putri. Hun er bibliotekar i Indonesia, et land der LHBTQ+ fortsatt er tabu. Hvordan påvirker religiøse og sosiale normer tilgangen på litteratur og informasjon? Blir spor av skeive liv bevart, eller blir de tiet i hjel som følge av selvsensur og andre mekanismer?
Bok og bibliotek 24.09.2025
Det meste av innhaldet på nettsida og i podkasten vår kjem ikkje i papirutgåva. Her er nokre smakebitar.
Bok og bibliotek 24.09.2025
DE SKULLE BARE VISST ...
Bok og bibliotek 24.09.2025
Odin Nøsen er rådgiver for skole i Randaberg kommune og har jobbet med IKT knyttet til undervisning i en årrekke. Han supplerer gjerne Erik Henz Kjeldsens skeptiske perspektiv.
Bok og bibliotek 24.09.2025
Hvilken rolle spiller biblioteket for de voldsherjede innbyggerne i Gaza? Og når krigen raser der, hva betyr biblioteket her hjemme?
Bok og bibliotek 24.09.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt