Skolelederen
02.11.2021
En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole.
Varme og forståelse kombinert med tydelige krav og forventninger kalles på fagspråket den autoritative voksenrollen. Det er den som helt klart skaper best påvirkning i utviklingen hos barn og unge.
Det gjelder like mye for foreldre som for ansatte i skole og barnehage.
- De fleste av oss synes at oppdragelse er krevende og vanskelig og savner noen klare retningslinjer. Jeg har ikke i min tid sett noe bedre enn denne teorien, og det virker like godt i pedagogisk sammenheng også, forteller Pål Roland.
Roland er forsker og dosent ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger.
Teorien han viser til er utviklet av psykologen Diana Baumrind. Den var i utgangspunktet noe som handlet om foreldrerollen, men har blitt adoptert inn i pedagogiske sammenhenger som barnehage og skole.
LIKE vIKTIG GJENNOM HELE OPPvEKSTEN
Allerede på 1970-tallet presenterte Baumrind kategorier av foreldres atferdsmønster. Hun delte foreldreatferden inn i fire grupper av mønstre: autoritativ, autoritær, ettergivende og forsømmende.
I dag holdes den autoritative voksenrollen fram som et mål å sikte mot. Og om man ikke har lederstilen som medfødt gave, går det absolutt an å lære prinsippene og gjennom det bli mer bevisst.
I Pål Rolands bok Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole presenterer og forklarer han mer om denne rollen basert på de siste års forskning.
- Et kjennetegn på autoritative voksne er at de bygger gode, varme relasjoner som de hele tiden pleier og hol
Gå til medietDet gjelder like mye for foreldre som for ansatte i skole og barnehage.
- De fleste av oss synes at oppdragelse er krevende og vanskelig og savner noen klare retningslinjer. Jeg har ikke i min tid sett noe bedre enn denne teorien, og det virker like godt i pedagogisk sammenheng også, forteller Pål Roland.
Roland er forsker og dosent ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger.
Teorien han viser til er utviklet av psykologen Diana Baumrind. Den var i utgangspunktet noe som handlet om foreldrerollen, men har blitt adoptert inn i pedagogiske sammenhenger som barnehage og skole.
LIKE vIKTIG GJENNOM HELE OPPvEKSTEN
Allerede på 1970-tallet presenterte Baumrind kategorier av foreldres atferdsmønster. Hun delte foreldreatferden inn i fire grupper av mønstre: autoritativ, autoritær, ettergivende og forsømmende.
I dag holdes den autoritative voksenrollen fram som et mål å sikte mot. Og om man ikke har lederstilen som medfødt gave, går det absolutt an å lære prinsippene og gjennom det bli mer bevisst.
I Pål Rolands bok Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole presenterer og forklarer han mer om denne rollen basert på de siste års forskning.
- Et kjennetegn på autoritative voksne er at de bygger gode, varme relasjoner som de hele tiden pleier og hol