Forskerforum
25.03.2024
Karl-Fredrik Tangen tar et oppgjør med kunnskapssamfunnet og karrierejaget.
UTDANNING Vi er altfor slemme med studentene, ifølge Karl-Fredrik Tangen, førstelektor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania. Han har tatt en pause fra sin foretrukne tilværelse på hjemmekontoret for et møte på høyskolens campus i Oslo sentrum. Men først har han satt av tid til en prat med Forskerforum.
- Jeg mener ikke at man ikke skal stille krav om å lese eller være til stede, men at mange blir utsatt for et slags imperativ - altså et krav fra samfunnet - som oppleves individuelt, men som ligger i tidsånden, utdyper han.
I en reportasje i Forskerforum nr. 3 får dagens studenter pepper for å være uengasjerte, for å levere eksamensbesvarelser på linje med ungdomsskolestiler og for manglende egeninnsats. I bresjen går førsteamanuensis Oddveig Storstad, som gjerne skulle fått lov til å stille strengere faglige krav. Men ifølge Tangen er de unge del av et utdanningsimperativ som gjør at de har få andre valg enn å studere. Pålegget går igjen i språket, i NOU-er og i ansettelsesprosesser. Han kaller det hele et «enormt eksperiment».
- Imperativet sier utdanning, utdanning, utdanning. Og så sier det at jo mer utdanning, desto bedre. Dette kan ikke de unge noe for selv, sier Tangen, som med bakgrunn fra en lærerfamilie selv har kjent kravet om å ta utdanning på kroppen.
KARRIEREJAGET
I dag veileder Tangen bachelor- og masterstudenter i markedsføring, i tillegg til at han har ansvar for et kurs i marked
Gå til mediet- Jeg mener ikke at man ikke skal stille krav om å lese eller være til stede, men at mange blir utsatt for et slags imperativ - altså et krav fra samfunnet - som oppleves individuelt, men som ligger i tidsånden, utdyper han.
I en reportasje i Forskerforum nr. 3 får dagens studenter pepper for å være uengasjerte, for å levere eksamensbesvarelser på linje med ungdomsskolestiler og for manglende egeninnsats. I bresjen går førsteamanuensis Oddveig Storstad, som gjerne skulle fått lov til å stille strengere faglige krav. Men ifølge Tangen er de unge del av et utdanningsimperativ som gjør at de har få andre valg enn å studere. Pålegget går igjen i språket, i NOU-er og i ansettelsesprosesser. Han kaller det hele et «enormt eksperiment».
- Imperativet sier utdanning, utdanning, utdanning. Og så sier det at jo mer utdanning, desto bedre. Dette kan ikke de unge noe for selv, sier Tangen, som med bakgrunn fra en lærerfamilie selv har kjent kravet om å ta utdanning på kroppen.
KARRIEREJAGET
I dag veileder Tangen bachelor- og masterstudenter i markedsføring, i tillegg til at han har ansvar for et kurs i marked