I den nye Oslopakke 3-avtalen har bompengeringen fått to nye oppgaver for de neste tiårene. Utover å samle inn enda mer penger til de gode formålene, skal den flytte trafikk fra rushperiodene og stimulere til økt bruk av null- og lavutslippskjøretøy. Et spørsmål en må ta stilling til da er om dagens bompengering er et egnet verktøy for å oppnå alle disse tre formålene.
Bomringen i dagens forstand kan meget vel være på vei over i historien, mener Kjell Werner Johansen. Foto: Are Wormnes For å drøfte dette kan det være nyttig med litt historikk.
Oslopakke 1 ble etablert for å få fart i vegbyggingen i hovedstadsområdet etter en periode med sterkt vekst og lite vegbygging. Fjellinjen (dagens Festningstunnel) var under bygging og skulle finansieres med bompenger (Sørlie 2000). Politisk enighet om formen på bompengefinansiering satt langt inne, og det var en stund en fare for at det ville bli bompenger kun på denne strekning