Dette er noen av spørsmålene som har blitt aktuelle i kjølvannet av endringen i folkebibliotekkloven som trådte i kraft i 2014. Her ble det presisert at biblioteket skal «være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt».
Bibliotekstrategien fra 2015-2018 fulgte opp ved å legge vekt på arrangementer og debatt, og mange bibliotek har fått støtte til lydanlegg og scene-elementer.
- Det setter et litt annet fokus på dette med redaktøransvaret og hvordan man kan sørge for balanse, og så har det satt søkelys på hvilke stemmer som skal slippes til og ikke, sier bibliotekprofessor Ragnar Audunson ved OsloMet.
Vanskelig å snakke om
Bok og Bibliotek har snakket med en rekke biblioteksjefer og andre fagpersoner, og en ting er sikkert: Redaktøransvaret er intet enkelt tema. Flere biblioteksjefer har opplevd at avgjørelsene deres har skapt mye debatt og frustrasjoner.
- Dette er vanskelige ting å stå i som biblioteksjef, og jeg etterlyser tydeligere retningslinjer for hvordan det er forventet at man skal forvalte denne delen av bibliotekloven. Bibliotek og kommuner er svært ulike, men å legge hele ansvaret for tolkinga over på hver enkelt biblioteksjef er ingen god løsning, sier biblioteksjef i Lindesnes Ida Omdal Haaland.
Førsteamanuensis Kim Tallerås ved bibliotekarutdanninga på OsloMet mener det var enklere å være biblioteksjef da hovedfokuset var å drive en boksamling.
- Nå skal man løse nye oppgaver uten etablert praksis eller felles retningslinjer.
Han legger til:
- Dette kan være veldig krevende. Jeg synes ikke tematikken er så lett å snakke om selv når du ringer heller. Her er det tøffe tak og polarisering i mange kanaler.
Må definere ansvaret
Biblioteksjef Anne Torill Stensberg ved Sølvberget i Stavanger er midt i en «all time high» når det kommer til arrangementer på biblioteket.
- Dette ansvaret vi har fått, er noe som må kommuniseres og gjøres tydelig for eierne våre, kommunen. For meg som har et stort apparat rundt meg, er dette greit, jeg er mer bekymra om du er i en bitte liten kommune og står alene og kjemper for uavhengigheten. Kunnskapen om dette feltet hos styrende myndigheter kunne kanskje vært bedre, sier Stensberg.
Tidligere hadde Sølvberget en mer fristilt organisatorisk rolle, som et kommunalt foretak med eget styre og daglig leder. Men etter en omorganisering i 2021, hvor Sølvberget ble lagt under ordinær kommunal drift, sørget Stensberg for å utarbeide et delegeringsreglement.
I dokumentet står det blant annet at bibliotek- og kulturhussjefen har faglig og redaksjonelt ansvar. Stensberg mener biblioteksjefens uavhengighet er særlig viktig i en tid hvor demokratiet er under press.
- Sett at andre typer myndigheter tok over styringen av en by og ville blande seg inn i hva som foregikk i biblioteket i detalj. Veien dit er kanskje ikke så lang som vi skulle ønske, sier Stensberg.
Upløyd mark
I tillegg til bibliotekloven kan man finne formelle krav til biblioteksjefen i forskriften om kvalifikasjonskrav for ansatte i folkebibliotek. Bibliotekets uavhengighet blir også understreket i forarbeidene til bibliotekloven.
Utover dette finnes det ingen regler for hvordan biblioteksjefens mandat og myndighet skal utformes. I praksis betyr det at hver enkelt biblioteksjef må sørge for dette selv i dialog med sin leder.
- Jeg stusser over hvorfor dette er så upløyd mark. Jeg håper du kan gi meg fasiten etter artikkelen din, sier Jannicke Røgler, biblioteksjef i Trondheim. Hun smiler gjennom telefonrøret, men det ligger et alvor bak.
- I Trondheim har vi ikke skriftliggjort biblioteksjefens redaktøransvar. Det bør vi gjøre.
Røglers avgjørelse om å si nei til et eksternt arrangert møte om «den jødiske lobbyen» har nylig blitt klaget inn til kommunen. Arrangørene mener avslaget bryter med biblioteklovens formålsparagraf, og siden dette blir et spørsmål om jus, ligger saken nå hos kommuneadvokaten.
Handlet avslaget ditt om at biblioteket skal være en trygg arena for alle?
- Det er veldig godt at du sier det. Jeg ser at flere bruker trygg arena som et begrep. Jeg gå