NFF-magasinet
31.08.2016
Ansatte i Nav er forberedt på skjellsord, spytting og noen ganger vold.
Nav Gamle Oslo har inngang fra torget på Tøyensenteret. Det er dunkelt inne i det store publikumsmottaket når man kommer inn fra det skarpe sollyset på Tøyen torg. En storvokst sikkerhetsvakt står utenfor.
Det automatiske kølappsystemet ved kontoret er satt ut av drift. I stedet henvender folk seg ved et bord vis-a-vis inngangen, bemannet av to Nav-veiledere, for å få kølapp. Et prøveprosjekt som er satt i gang i sommer for å forsøke å få ned antallet besøkende.
Nav Gamle Oslo er det mest besøkte Nav-kontoret i Norge, med over 90 000 besøkende i året. Mange av brukerne forstår ikke Navs rolle i samfunnet, forteller veileder og verneombud Jørgen Grøttan.
Utfordringer. Nav-kontoret er nåløyet inn til velferdsstaten. Her kolliderer daglig folks forventninger og krav med realitetene i regelverket. Spesielt de kommunal
Les opprinnelig artikkelDet automatiske kølappsystemet ved kontoret er satt ut av drift. I stedet henvender folk seg ved et bord vis-a-vis inngangen, bemannet av to Nav-veiledere, for å få kølapp. Et prøveprosjekt som er satt i gang i sommer for å forsøke å få ned antallet besøkende.
Nav Gamle Oslo er det mest besøkte Nav-kontoret i Norge, med over 90 000 besøkende i året. Mange av brukerne forstår ikke Navs rolle i samfunnet, forteller veileder og verneombud Jørgen Grøttan.
Utfordringer. Nav-kontoret er nåløyet inn til velferdsstaten. Her kolliderer daglig folks forventninger og krav med realitetene i regelverket. Spesielt de kommunal