Skolelederen
27.08.2020
I det nye matematikkfaget, innført fra 2020, er vekten enda større på å forstå og forklare matematikken. Elevene må lære at det er lov å gjøre feil. Det er feilene som tar oss videre, påpeker OsloMet forsker Bjørn Smestad.
- Hvis du ikke har god selvtillit i faget matematikk, så trenger du en god lærer for å få tro på deg selv. Det er ikke så lett å lære matematikk alene når du mangler selvtilliten, sier OsloMet-forsker Bjørn Smestad ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
- Foreldrene må også være med på laget for å skape matematikkglede.
Han har selv møtt elever som sier at «ingen i vår familie kan matematikk».
- Det er jo et veldig dårlig utgangspunkt å gå inn i faget med en slik holdning: «Nei, jeg kan det sikkert ikke, for ingen av foreldrene mine kan matematikk.»
- Egentlig burde det jo vært omvendt. At det er ekstra gøy å få til noe som foreldrene ikke kan.
Men mange elever gir opp.
- Det er en myte at enten så kan du matematikk eller så kan du det ikke.
TRENGER SELvTILLIT I FAGET
Han forteller at det mange elever sier når de skryter av lære
Gå til mediet- Foreldrene må også være med på laget for å skape matematikkglede.
Han har selv møtt elever som sier at «ingen i vår familie kan matematikk».
- Det er jo et veldig dårlig utgangspunkt å gå inn i faget med en slik holdning: «Nei, jeg kan det sikkert ikke, for ingen av foreldrene mine kan matematikk.»
- Egentlig burde det jo vært omvendt. At det er ekstra gøy å få til noe som foreldrene ikke kan.
Men mange elever gir opp.
- Det er en myte at enten så kan du matematikk eller så kan du det ikke.
TRENGER SELvTILLIT I FAGET
Han forteller at det mange elever sier når de skryter av lære


































































































