Alt i alt innebærer dagens avgifter at privatbilistene i gjennomsnitt avkreves over 11 000 kr for hvert tonn CO2 de slipper ut. Dette er hele forklaringen på at vi har verdens overlegent høyeste elbilandel. En gjennomsnittlig dieselbil medfører gjennom livsløpet CO2-relaterte avgifter på mer enn en halv million kroner.
Veitrafikken er i Norge belagt med en rekke ulike avgifter og betalingsordninger. Dels ligger avgiftene på kjøretøyet, dels ligger de på drivstoffet, dels kreves de opp på bestemte deler av veinettet, i form av bompenger eller fergebilletter. I noen få tilfeller yter det offentlige også direkte tilskudd (subsidier) til kjøp av visse typer godsbiler, eller det offentlige dekker en utgift som bilbrukerne ellers måtte ha betalt av egen lomme.
Når en summerer sammen alle betalingsordningene i veitrafikken som har sammenheng med CO2-utslippet, hvor høy blir da den samlede avgiftsbelastningen per tonn CO2? Hvordan kan en regne får å finne svar på dette?
Drivstoffavgiftene
Drivstoffavgiften er sammensatt av en 'veibruksavgift' og en 'CO2-avgift', begge regnet i kroner per liter. CO2-utslippet er direkte proporsjonalt med drivstofforbruket. Hele drivstoffavgiften - ikke