Hun var torsdag med da Lotteritilsynet la fram sin omfattende rapport om Omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge.
- Det er vanskelig for meg å sette et tidspunkt, siden vi er i dialog med de rette instanser, sier Helleland til NTB om når reklamefilmer for utenlandske bookmakere forsvinner fra norske TV-skjermer.
Mer enn doblet
Fra 2013 til 2015 er omfanget av TV-reklamevisninger for utenlandske pengespill mer enn doblet.
- TV-sendingene er en hard nøtt å knekke. Det skal jeg innrømme, sier direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar.
Det spesielle er at norske TV-kanaler som sender fra utlandet, ofte England, respekterer forbudet mot alkoholreklame, men ikke for pengesterke spillselskap som forsøker å utvanne spillmonopolet i Norge.
- Det er rett og slett så mange penger disse spillselskapene kan tjene ved å gå ulovlig inn i land som Norge og Sverige, nærmest sukker Hamar.
Han varsler intensivering i arbeidet med å stoppe spillgigantene som truer Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, og dermed milliardoverføringene til norsk idrett og kultur.
Skjerme barn og unge
I England sendes ikke spillreklame før klokka 21.
- Jeg har tatt kontakt med UK Gaming, det britiske lotteritilsynet, for å se hvilke retningslinjer som gjelder for britisk TV-reklame. Og der borte er det ikke slik reklame for klokka 21. Vi har bedt våre engelske kolleger om å ta kontakt med bettingselskapene. Det vil i det minste skjerme barn og unge, sier Hamar.
Regjeringen skal legge fram en stortingsmelding om norsk spillpolitikk i løpet av høsten. Det er ikke noen vilje på Stortinget til å lempe på det norske spillmonopolet.
Kulturministeren selv er forkjemper for enerettsmodellen.
- Men regjeringen har ikke konkludert på hvilken modell vi skal velge. Jeg har imidlertid gjentatt flere ganger hva jeg har ment tidligere, sier Helleland.
- Vi har hatt enerettsmodellen. Det har ivaretatt de spillavhengige. Det viktigste i norsk spillepolitikk er hensynet til de spilleavhengige. Det ser vi har fungert, påpeker kulturministeren.
Hellelands syn om enhetsmodellen fikk også støtte i Fjørtoft-utvalgets rapport som ble offentliggjort onsdag.
Smulder opp
I Arbeiderpartiet (Ap) er holdningen klar. De krever at Helleland iverksetter grep for å stoppe aggressive spillselskaper.
- Vi har bedt regjeringen gjøre som 15 EU-land har gjort, nemlig å innføre IP-blokkering. Det er et effektivt virkemiddel. TV-reklamen må stoppes. I tillegg er det interessant å se på måter å stoppe betalingsløsninger over nett og Actis-forslaget hvor en kan bli holdt ansvarlig for medvirkning til formidling av reklame for utenlandske spillselskaper, sier Anette Trettebergstuen til NTB.
- Statsråden må skjønne alvoret, for spillmonopolet smuldrer opp hver dag reklamen flommer inn, sier Ap-representanten.
Av: Steinar Bjerkmann
Kulturminister Linda Hofstad Helleland sier det er uvisst når myndighetene klarer å stanse reklame fra utenlandske bettingselskap.