AddToAny

Den norske trailersjåfØøREN ER EN TRUET ART

Den norske trailersjåfØøREN ER EN TRUET ART
nesten ingen norske trailersjåfører kjører på utlandet lenger. Det gjør utenlandske selskaper med østeuropeiske lønninger. De tar også stadig mer av innenlandstransporten. i norsk arbeidsliv er trailersjåfør en truet art.
Jeg har sagt det lenge: Snart henter de sjåførene fra Thailand, sier «Arvid».
De kraftige arbeidshendene turnerer rattet med 40 års rutine. Han kjører på sokkelesten for å holde førerhytta rein. Men det er for lengst slutt på å kjøre langtur på kontinentet. «Arvid» er blitt over 60 år. I likhet med de fleste av kollegene sine i Norge, holder han seg nå på hjemlige veier.
- Kjøring på utlandet var en grævlig godt betalt jobb, sier «Arvid».
I over 20 år fraktet han jordbruksutstyr og fisk til EU-land.
- Jeg var borte en uke om gangen og hadde nesten det dobbelte av en industriarbeiderlønn, sier veteranen.
Han forteller gjerne hvordan yrket hans har utviklet seg. Men han vil ikke ha navnet sitt på trykk.
I dag er frakten av laks og ploger ut av landet nesten helt overtatt av utenlandske selskap. De er oftest registrert i øst-Europa eller Baltikum. De betaler sjåførene minstelønn fra disse landene - selv om arbeidet blir gjort i vest- og nord-Europa av sjåfører som bor i bilene i måneder i strekk. I tilfellet Bring Trucking, Posten Norges datterselskap i Slovakia, tilsvarer lønna 5.500 kroner i måneden.

Sjøfolk, så sjåfører
Da norske sjømenn måtte på land fordi næringen så at de kunne få flinke filippinske matroser og førstestyrmenn til en helt annen pris, ble noen av dem lastebilsjåfører. Nå er de samme mekanismene i ferd med å innhente sjåførene.- Endringene skyldes konkurranse, sier Tore Ketil Nilsen, konserndirektør i divisjon Internasjonal logistikk i Posten Norge, som eier Bring Trucking
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Transportarbeideren

Noe av det jeg aldri har klart å forstå er hvorfor borgerlige politikere og enkelte arbeidsgivere - ikke evner å handle rasjonelt, til tross for at det åpenbart er lønnsomt.
Transportarbeideren hadde i siste nummer en artikkel om den stolte tradisjonen med internasjonal solidaritet. Det ble i 1969 satt i gang en full losse-blokade av USA-druer.
Forbundsleder Lars Johnsen raser over at de som jobber på forbundets grossistoverenskomst ikke får et øre som følge av tariffoppgjøret.
Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark kan bli splittet og gå inn i to eksisterende avdelinger i Fellesforbundet i de to fylkene dersom Transportarbeiderforbundet slår seg sammen med Fellesforbundet.
Julius Pedersen gjør fremdeles den samme jobben med å hente søppel i Vestfold som før Retur AS gikk konkurs forrige uke, men nå heter arbeidsgiveren Norsk Gjenvinning.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt