Transportarbeideren
21.11.2018
nesten ingen norske trailersjåfører kjører på utlandet lenger. Det gjør utenlandske selskaper med østeuropeiske lønninger. De tar også stadig mer av innenlandstransporten. i norsk arbeidsliv er trailersjåfør en truet art.
Jeg har sagt det lenge: Snart henter de sjåførene fra Thailand, sier «Arvid».
De kraftige arbeidshendene turnerer rattet med 40 års rutine. Han kjører på sokkelesten for å holde førerhytta rein. Men det er for lengst slutt på å kjøre langtur på kontinentet. «Arvid» er blitt over 60 år. I likhet med de fleste av kollegene sine i Norge, holder han seg nå på hjemlige veier.
- Kjøring på utlandet var en grævlig godt betalt jobb, sier «Arvid».
I over 20 år fraktet han jordbruksutstyr og fisk til EU-land.
- Jeg var borte en uke om gangen og hadde nesten det dobbelte av en industriarbeiderlønn, sier veteranen.
Han forteller gjerne hvordan yrket hans har utviklet seg. Men han vil ikke ha navnet sitt på trykk.
I dag er frakten av laks og ploger ut av landet nesten helt overtatt av utenlandske selskap. De er oftest registrert i øst-Europa eller Baltikum. De betaler sjåførene minstelønn fra disse landene - selv om arbeidet blir gjort i vest- og nord-Europa av sjåfører som bor i bilene i måneder i strekk. I tilfellet Bring Trucking, Posten Norges datterselskap i Slovakia, tilsvarer lønna 5.500 kroner i måneden.
Sjøfolk, så sjåfører
Da norske sjømenn måtte på land fordi næringen så at de kunne få flinke filippinske matroser og førstestyrmenn til en helt annen pris, ble noen av dem lastebilsjåfører. Nå er de samme mekanismene i ferd med å innhente sjåførene.- Endringene skyldes konkurranse, sier Tore Ketil Nilsen, konserndirektør i divisjon Internasjonal logistikk i Posten Norge, som eier Bring Trucking
Les opprinnelig artikkelDe kraftige arbeidshendene turnerer rattet med 40 års rutine. Han kjører på sokkelesten for å holde førerhytta rein. Men det er for lengst slutt på å kjøre langtur på kontinentet. «Arvid» er blitt over 60 år. I likhet med de fleste av kollegene sine i Norge, holder han seg nå på hjemlige veier.
- Kjøring på utlandet var en grævlig godt betalt jobb, sier «Arvid».
I over 20 år fraktet han jordbruksutstyr og fisk til EU-land.
- Jeg var borte en uke om gangen og hadde nesten det dobbelte av en industriarbeiderlønn, sier veteranen.
Han forteller gjerne hvordan yrket hans har utviklet seg. Men han vil ikke ha navnet sitt på trykk.
I dag er frakten av laks og ploger ut av landet nesten helt overtatt av utenlandske selskap. De er oftest registrert i øst-Europa eller Baltikum. De betaler sjåførene minstelønn fra disse landene - selv om arbeidet blir gjort i vest- og nord-Europa av sjåfører som bor i bilene i måneder i strekk. I tilfellet Bring Trucking, Posten Norges datterselskap i Slovakia, tilsvarer lønna 5.500 kroner i måneden.
Sjøfolk, så sjåfører
Da norske sjømenn måtte på land fordi næringen så at de kunne få flinke filippinske matroser og førstestyrmenn til en helt annen pris, ble noen av dem lastebilsjåfører. Nå er de samme mekanismene i ferd med å innhente sjåførene.- Endringene skyldes konkurranse, sier Tore Ketil Nilsen, konserndirektør i divisjon Internasjonal logistikk i Posten Norge, som eier Bring Trucking