journalist
Kanskje er det ikke så rart at nøtteliten sitter i toppen av et tre. Han har antagelig - om vi skal tro vitenskapen - et helsebringende kosthold.
Mye tidligere forskning har vist at nøttespisende folk for eksempel har lavere risiko for hjerte- og karsykdommer.
Men vi har ikke vært sikre på hvordan nøttene påvirker andre sykdommer, som kreft, eller risikoen for en tidlig død generelt.
Nå har imidlertid norske og britiske forskere gjort en stor gjennomgang av forskningen som finnes om temaet.
De konkluderer med at folk som spiser en håndfull nøtter om dagen virkelig har lavere risiko for tidlig død. De får sjeldnere hjertesykdom og kreft og har trolig lavere risiko for å dø av diabetes, respirasjonssykdommer og infeksjoner.
Millioner av liv kan årlig gå tapt som følge av for lite nøtter i kosten, skriver forskerne i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet BMC Me


































































































