Arkitektnytt
20.06.2016
Mellom alle festtalene og viraken finnes mennesker, objekter og prosjekter som ikke er i rampelyset, men som gjør biennalen til et overflodshorn av opplevelser. Her er noen av dem.
MEDVIRKNING SOM HYLLEVARE Etter en runde i den meksikanske paviljongen på Arsenale-området, blir det åpenbart at den vestlige trenden med selvbygging, brukermedvirkning og nedenfra og opp-byutvikling er gammelt nytt i Latin-Amerika. Mexico har tatt med seg kilovis av manualer for medvirkning, selvbygging og nedenfra og oppbyutvikling til Venezia. Paviljongen dokumenterer hvor hverdagslige disse metodene er for meksikanere og meksikanske arkitekter.
TRANSFORMASJON I SPLIT Dinko Peracic har hatt et ganske beskjedent avlukke i den nasjonale delen av utstillingsområdet Arsenale å kuratere. Her har han brukt bilder, modeller, bøker og lydopptak til å fortelle historien om tre konkrete prosjekter i tre ulike kroatiske byer. Fellesnevneren er at arkitekter har hjulpet lokale grupperinger inn i forlatte eller uferdige bygninger. Det tegner seg et bilde av tre utradisjonelle tranformasjonsprosjekter - i stadig pågående endring.
Vi tar tak i Peracic rett etter at han har holdt åpningstalen sin. Han unnskylder at han kun har snakket kroatisk.
- Dette er et veldig spesielt øyeblikk for de som har bidratt til prosjektet, og det er lettere å uttrykke følelser på den måten, forklarer han, og forteller om det prosjektet som betyr mest for ham, og hvor han selv har vært involvert.
Kurator Peracic var antagelig biennaleåpningens gladeste og mest engasjerte kurator. Her står han foran veggen som viser hvordan en femti år gammel, uferdig teaterbygning nå fungerer som et mangfoldig ungdomssenter i Split. Foto: Cecilie Klem Det er et ungdomssenter i Split, som har bokstavelig talt tatt bolig i en uferdig teaterbygning fra 1970-tallet.
- Prosjektet har pågått i mange år, og vi har samarbeidet med lokal ungdom, kulturorganisasjoner og lokale initiativ. Jobben vår har vært å sette bygningen i brukbar stand, men også å dele den opp i ulike rom og scener slik at alle grupperingene får s
Gå til medietTRANSFORMASJON I SPLIT Dinko Peracic har hatt et ganske beskjedent avlukke i den nasjonale delen av utstillingsområdet Arsenale å kuratere. Her har han brukt bilder, modeller, bøker og lydopptak til å fortelle historien om tre konkrete prosjekter i tre ulike kroatiske byer. Fellesnevneren er at arkitekter har hjulpet lokale grupperinger inn i forlatte eller uferdige bygninger. Det tegner seg et bilde av tre utradisjonelle tranformasjonsprosjekter - i stadig pågående endring.
Vi tar tak i Peracic rett etter at han har holdt åpningstalen sin. Han unnskylder at han kun har snakket kroatisk.
- Dette er et veldig spesielt øyeblikk for de som har bidratt til prosjektet, og det er lettere å uttrykke følelser på den måten, forklarer han, og forteller om det prosjektet som betyr mest for ham, og hvor han selv har vært involvert.
Kurator Peracic var antagelig biennaleåpningens gladeste og mest engasjerte kurator. Her står han foran veggen som viser hvordan en femti år gammel, uferdig teaterbygning nå fungerer som et mangfoldig ungdomssenter i Split. Foto: Cecilie Klem Det er et ungdomssenter i Split, som har bokstavelig talt tatt bolig i en uferdig teaterbygning fra 1970-tallet.
- Prosjektet har pågått i mange år, og vi har samarbeidet med lokal ungdom, kulturorganisasjoner og lokale initiativ. Jobben vår har vært å sette bygningen i brukbar stand, men også å dele den opp i ulike rom og scener slik at alle grupperingene får s