Dagligvarehandelen
08.11.2016
Norge har den største kjøpesenter-tettheten i Europa. På våre sentre er dagligvarebutikkene svært viktige. Slik er det ikke i andre land. Det er en av grunnene til at behovet for netthandel med mat er lite her hjemme.
Med 292 sentre som har mer enn 5000 kvadratmeter salgsflate, påvirker sentrene handelen i de fleste byer og tettsteder. Totalt utgjør omsetningen på alle landets kjøpesentre mer enn 140 milliarder kroner. I Akershus for eksempel, skaper sentrene 40 prosent av all detaljhandel.
Etter amerikansk mønster har alltid sentrene et eller flere «ankere». Det er butikker som må være på plass, og som trekker kunder til senteret. Et slikt anker er Vinmonopolet. Et senter uten Vinmonopol har en svakhet. Det samme gjelder Hennes & Mauritz, denne tekstilbutikken må være på plass. I utlandet er ofte dagligvarebutikkene plassert utenfor kjøpesenteret, ofte i en «
Gå til medietEtter amerikansk mønster har alltid sentrene et eller flere «ankere». Det er butikker som må være på plass, og som trekker kunder til senteret. Et slikt anker er Vinmonopolet. Et senter uten Vinmonopol har en svakhet. Det samme gjelder Hennes & Mauritz, denne tekstilbutikken må være på plass. I utlandet er ofte dagligvarebutikkene plassert utenfor kjøpesenteret, ofte i en «