AddToAny

Coca-Cola på kvinnejakt

Coca-Cola på kvinnejakt
Med enkle, men dyptgripende tiltak økte Coca-Cola rekrutteringen av kvinner fra 5 til 42 prosent på to år.
Da Ellen Skaarnæs tok over ansvaret for HR i Coca-Cola Norge, fikk hun bakoversveis av den enorme mannsdominansen i bedriften. Med ett pilotprosjekt og to «graduates» satte hun igang det som skulle bli en omfattende omstrukturering av ansettelsespolitikken. To år senere begynner effekten å bli synlig.



Et maratonløp - Dette er et maraton, ikke en sprint, sier Skaarnæs, som er én av to kvinner i Coca-Cola Norges ledergruppe.

I oktober 2012 nådde kjønnsfordelingen blant nyansatte i bedriften et bunnivå: 95 prosent menn, 5 prosent kvinner. Den lave andelen ansettelser av kvinner plasserte den norske avdelingen med omtrent 700 ansatte på bunn sammenlignet med leskedrikkgigantens tilsvarende virksomheter i Europa.

Tall for 2015 viser at andelen rekrutterte kvinner etter eksterne utlysninger har økt til 42 prosent, med hjelp av enkle - men dyptgripende metoder. Institutt for Samfunssforskning skryter av initiativet.



Myteknuseri Mange av de som kommer inn dørene til Coca-Cola i Norge for første gang arbeider som salgskonsulenter. Jobben innebærer mye lessing og påfylling av brus.

- Vi tok en analyse på det - hva var årsaken til den store mannsdominansen? Etter analysen kunne vi heldigvis utelukke at det var lønnsforskjeller som gjorde det. Men vi oppdaget at vi primært rekrutterte menn til rollen som salgskonsulent, og salgsavdelingen er den avdelingen vi tradisjonelt har rekruttert internt fra. I vårt selskap har vi en kultur for å utvikle og satse på talentene våre. Derfor ble det jo primært menn som også gikk videre, sier hun.

Men hvorfor ansatte de hovedsakelig menn til denne rollen? Det viste seg at det var en oppfatning i organisasjon om at rollen var for fysisk krevende for kvinner. Og dette stilte HR spørsmålstegn ved.

Resultatet ble det Skaarnæ
Gå til mediet

Flere saker fra Dagligvarehandelen

Haugen-Gruppen overtar distribusjonen av PepsiCo sin portefølje i Norge fra nyttår: Snacksmerkene Lay's, Doritos og Cheetos, og frokostblandingen Quaker Cruesli.
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Siden lanseringen i september har Kvikk Lunsj Biter blitt populær. Allerede er over én million poser solgt ut av butikk.
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Meny Løren i Oslo markedsfører seg med rette som «Julebrusbutikken». År for år har sortimentet vokst, og i år er hele 85 sorter på plass i hyllene.
Dagligvarehandelen 11.11.2025
Dagligvarehandelen 11.11.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt