Dagligvarehandelen
03.05.2016
Med enkle, men dyptgripende tiltak økte Coca-Cola rekrutteringen av kvinner fra 5 til 42 prosent på to år.
Da Ellen Skaarnæs tok over ansvaret for HR i Coca-Cola Norge, fikk hun bakoversveis av den enorme mannsdominansen i bedriften. Med ett pilotprosjekt og to «graduates» satte hun igang det som skulle bli en omfattende omstrukturering av ansettelsespolitikken. To år senere begynner effekten å bli synlig.
Et maratonløp - Dette er et maraton, ikke en sprint, sier Skaarnæs, som er én av to kvinner i Coca-Cola Norges ledergruppe.
I oktober 2012 nådde kjønnsfordelingen blant nyansatte i bedriften et bunnivå: 95 prosent menn, 5 prosent kvinner. Den lave andelen ansettelser av kvinner plasserte den norske avdelingen med omtrent 700 ansatte på bunn sammenlignet med leskedrikkgigantens tilsvarende virksomheter i Europa.
Tall for 2015 viser at andelen rekrutterte kvinner etter eksterne utlysninger har økt til 42 prosent, med hjelp av enkle - men dyptgripende metoder. Institutt for Samfunssforskning skryter av initiativet.
Myteknuseri Mange av de som kommer inn dørene til Coca-Cola i Norge for første gang arbeider som salgskonsulenter. Jobben innebærer mye lessing og påfylling av brus.
- Vi tok en analyse på det - hva var årsaken til den store mannsdominansen? Etter analysen kunne vi heldigvis utelukke at det var lønnsforskjeller som gjorde det. Men vi oppdaget at vi primært rekrutterte menn til rollen som salgskonsulent, og salgsavdelingen er den avdelingen vi tradisjonelt har rekruttert internt fra. I vårt selskap har vi en kultur for å utvikle og satse på talentene våre. Derfor ble det jo primært menn som også gikk videre, sier hun.
Men hvorfor ansatte de hovedsakelig menn til denne rollen? Det viste seg at det var en oppfatning i organisasjon om at rollen var for fysisk krevende for kvinner. Og dette stilte HR spørsmålstegn ved.
Resultatet ble det Skaarnæ
Gå til medietEt maratonløp - Dette er et maraton, ikke en sprint, sier Skaarnæs, som er én av to kvinner i Coca-Cola Norges ledergruppe.
I oktober 2012 nådde kjønnsfordelingen blant nyansatte i bedriften et bunnivå: 95 prosent menn, 5 prosent kvinner. Den lave andelen ansettelser av kvinner plasserte den norske avdelingen med omtrent 700 ansatte på bunn sammenlignet med leskedrikkgigantens tilsvarende virksomheter i Europa.
Tall for 2015 viser at andelen rekrutterte kvinner etter eksterne utlysninger har økt til 42 prosent, med hjelp av enkle - men dyptgripende metoder. Institutt for Samfunssforskning skryter av initiativet.
Myteknuseri Mange av de som kommer inn dørene til Coca-Cola i Norge for første gang arbeider som salgskonsulenter. Jobben innebærer mye lessing og påfylling av brus.
- Vi tok en analyse på det - hva var årsaken til den store mannsdominansen? Etter analysen kunne vi heldigvis utelukke at det var lønnsforskjeller som gjorde det. Men vi oppdaget at vi primært rekrutterte menn til rollen som salgskonsulent, og salgsavdelingen er den avdelingen vi tradisjonelt har rekruttert internt fra. I vårt selskap har vi en kultur for å utvikle og satse på talentene våre. Derfor ble det jo primært menn som også gikk videre, sier hun.
Men hvorfor ansatte de hovedsakelig menn til denne rollen? Det viste seg at det var en oppfatning i organisasjon om at rollen var for fysisk krevende for kvinner. Og dette stilte HR spørsmålstegn ved.
Resultatet ble det Skaarnæ


































































































