AddToAny

Butikkjeder lagde eggerøre for Nettavisens pristest

Butikkjeder lagde eggerøre for Nettavisens pristest
Endret testen flere ganger etter publisering etter å ha sjekket feil type egg hos Rema 1000. Det var tirsdag at Nettavisen publiserte en pristest av ni ulike matvarer de mener mange bruker i hverdagen.
Butikkene som var plukket ut av redaksjonen til å delta var Coop Prix, Kiwi, Joker, Meny, Rema 1000 og Matkroken.

Nettavisens journalister reiste derfor i begynnelsen av denne uken rundt til de forskjellige butikkene i Oslo sentrum tidlig på morgenen og sjekket og noterte ned prisene i butikkhylla. Varene ble kjøpt inn i kun én av butikkene som ble pristestet. Dette for å ha varene tilgjengelig for foto.

På Rema hadde de imidlertid ikke den samme eggtypen som var sjekket i de andre butikkene. Journalistene som gikk fra butikk til butikk valgte derfor å tenke som forbrukeren, som uansett ville hatt behov for egg, og kjøpte en annen type.

Kiwi ble kåret som testens vinner.

Rema-egg større

Men det var med eggene at problemet oppstod. Remas egg var nemlig større enn de andre butikkenes, og kunne derfor ikke sammenlignes. Etter at Rema tok kontakt med Nettavisen om størrelsen - og dermed den høyere prisen - på eggene, endret Nettavisens journalister saken i god tro - og utropte i stedet Rema som vinner av pristesten.

Samtidig la Nettavisen inn en opplysning om at prisene på et par andre varer var oppdatert etter epost fra Rema sentralt.

Da Kiwi oppdaget det, var det de som tok de kontakt med Nettavisens journalister. Butikk-kjeden hadde nemlig de Rema-testede eggene til samme pris, og Rema var derfor ikke billigere.

- Vi kunne ikke holde på sånn. Så da valgte vi heller å gå tilbake til de orginale prisene, og opplyse leseren om endringene i saken slik at alt skal være riktig for forbrukeren. Butikkjedene er ekstremt opptatt av detaljer, så vi har forsøkt å gjøre det så redelig som mulig, sier reportasjeleder Carina Alice Bredesen i Nettavisen.

Nettavisen tonet derfor ned selve vinneren av pristesten og konkluderte heller med at Kiwi og Rema var de to billigste butikkene, selv om Kiwi er oppført med lavest kjøpssum i testen.

Et eget fag

Direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt Mette Fossum i Rema 1000 bruker Nettavisens pristest til å argumentere for hvorfor forbrukerjournalistikk er et eget fag.

Mette Fossum i Rema 1000. Foto: Angelica Hagen.

- Mange journalister prøver seg, men det er komplekst å gjennomføre en pristest. I denne testen, slik den står nå, er våre store egg sammenlignet med Kiwis små. Og Nettavisen endte opp med Kiwis resonnement.

Fossum forklarer at Rema ringte Nettavisens journalist med en gang de oppdaget feilen, og leverte dokumentasjon på de riktige prisene. Derfor ble saken endret i første omgang.

Hun er ikke enig i at Rema 1000 redigerer mediene, men mener heller at butikkjeden sier fra når de føler seg urettferdig behandlet.

- De har satt uerfarne journalister på en sånn sak. Det fungerer ikke. Når VG gjennomfører sin pristest handler de på samme tidspunkt i alle butikkene og dokumenterer prisene med kvitteringen. For å stole på en pristest må det være riktig sammenligningsgrunnlag.

God dialog

Matvarekjeden Kiwi oppdaget Rema-rettelsen sent tirsdag kveld. Onsdag morgen tok de derfor kontakt med Nettavisen.

- Først ble det lagt ut en sak på Side2 at Kiwi var billigst i deres prisundersøkelse. Vi var selvsagt fornøyd med det og delte undersøkelsen i flere av våre kanaler. Men uten at vi var blitt informert var resultatet plutselig endret noen timer senere, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Hun forteller at de hadde en god dialog med avisen. Da oppdaget de også at flere av matvarene fra deres butikk hadde fått feil pris og sendte dokumentasjon på de riktige prisene på varene til Nettavisen med pris fra butikk. Dermed var Kiwi igjen oppført med lavest pris i undersøkelsen.

- Vi heier på prissammenligninger i Kiwi, men det er en krevende øvelse. For at det skal fungere må det gjøres ordentlig. Det er flott at Nettavisen gjennnomførte en undersøkelse, men jeg håper de har lært hvordan de bør gjøre det nå.

- Ikke normalt

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop mener det ikke er normalt at en butikkjede sender en mail etterpå for å påvirke testen.

Bjørn Takle Friis i Coop. Foto: Coop.

- Det er en uvanlig praksis og det er rart at Nettavisen endrer testen basert på hva Rema sier. Det gjør undersøkelsen lite troverdig og undergraver målet med pristestene, som skal være uavhengige, sier Friis.

I tillegg reagerer han på utvalget av butikker Nettavisen har valgt å sammenligne. Han mener det er mer naturlig å sammenligne lavpriskjedene Rema og Kiwi med Coop Extra - ikke Coop Prix, som brukes i testen.

- Prix er ingen lavpriskjede. Skal de ha en reell pristest bør de sammenligne lavprisbutikkene, og så heller ha en egen test med nærbutikkene. Meny, for eksempel, er bygd opp på en helt annen måte, med flere ansatte og større tilbud. Det er naturlig at de har høyere priser. Det er ikke sammenlignbart.

Friis understreker at pristester er viktig - både for kjeden og kundene - men det er viktig at testen gir riktig resultat.

Forstår kritikken

Nettavisens Carina Alice Bredesen sier at Nettavisen vil ha strammere mal på pristester i framtiden.

- Det var nok litt uerfarenhet fra min side som reportasjeleder også at det ble feil med eggene, så det må jeg bare ta på min kappe, sier hun.

Til kritikken fra kommunikasjonsdirektøren i Coop sier reportasjelederen at redaksjonen har valgt et utvalg vanlige butikker i landet. Hun understreker at pristesten aldri har vært noe forsøk på kun å teste lavpriskjeder, men å teste butikker mange handler i og har tilgang til.

- Det var ikke noe forsøk på ekskludering av Coop Extra. De kunne vært med, men sånn ble det ikke denne gang.

- Friis mener den første endringen i testen gjør undersøkelsen lite troverdig og undergraver målet med pristestene. Er du enig i det?

- Jeg skjønner kritikken, og skulle gjerne vært den foruten. Men nå har vi endret tilbake og alt skal være riktig og rettferdig.

- mettefossum (@mettebeyer) January 3, 2017

Extra var dessverre ikke med, men før Rema dikterte redaksjonen var også Coop Prix billigere enn Rema

- Bjørn Takle Friis (@TakleFriis) January 5, 2017

Coop mener endringene undergraver pristesten. Nettavisen skjønner kritikken. Illustrasjonsfoto: Wikimedia Commons/Pdpics.

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt