Skolelederen
15.05.2020
Hvordan tolkes og forstås myndighetenes forventninger knyttet til nasjonale prøver i lesing og regning på ungdomstrinnet? spør stipendiat Ann Elisabeth Gunnulfsen i sin avhandling.
Forsker Ann Elisabeth Gunnulfsen undersøker i sitt doktorgradsprosjekt ungdomsskoler i en hel kommune. Det er en kommune hvor skolene skårer fra middels til høyt på nasjonale prøver, og kommunen har en tydelig skoleeier. Undersøkelsen er både kvalitativ og kvantitativ.
Første artikkel i avhandlingen er et dybdeintervju med tolv skoleledere. Den andre er basert på 50 timers video-observasjoner av team-møter og ledermøter ved to skoler. Hva forteller skolelederne og hvilken rolle inntar de? Den tredje artikkelen, som ennå ikke er helt ferdigstilt, bygger på en spørreundersøkelse blant 176 lærere om hvordan lærere oppfatter at skolelederne legger til rette for arbeid med resultatene fra nasjonale prøver.
SKOLELEDELSE OG POLITISKE SIGNALER
Gunnulfsens doktorgradsprosjekt tar sikte på å utforske hvordan skoler (skoleledere og lærere) meningsforhandler styringssignaler i skolen. Hvordan tolkes og forstås myndighetenes forventninger knyttet til nasjonale prøver i lesing og regning på ungdomstrinnet?
Nasjonale prøver er en del av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet. På den ene side skal det informere politisk nivå sentralt og lokalt om tilstanden i skolene. På den annen side er det helt klart at de også skal ha en formativ funksjon. Det ligger en intensjon fra myndighetens side om at testresultatene skal informer
Gå til medietFørste artikkel i avhandlingen er et dybdeintervju med tolv skoleledere. Den andre er basert på 50 timers video-observasjoner av team-møter og ledermøter ved to skoler. Hva forteller skolelederne og hvilken rolle inntar de? Den tredje artikkelen, som ennå ikke er helt ferdigstilt, bygger på en spørreundersøkelse blant 176 lærere om hvordan lærere oppfatter at skolelederne legger til rette for arbeid med resultatene fra nasjonale prøver.
SKOLELEDELSE OG POLITISKE SIGNALER
Gunnulfsens doktorgradsprosjekt tar sikte på å utforske hvordan skoler (skoleledere og lærere) meningsforhandler styringssignaler i skolen. Hvordan tolkes og forstås myndighetenes forventninger knyttet til nasjonale prøver i lesing og regning på ungdomstrinnet?
Nasjonale prøver er en del av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet. På den ene side skal det informere politisk nivå sentralt og lokalt om tilstanden i skolene. På den annen side er det helt klart at de også skal ha en formativ funksjon. Det ligger en intensjon fra myndighetens side om at testresultatene skal informer