Skolelederen
02.04.2019
Ved å ta i bruk nærmiljøet som læringsarena kan skolen bidra til at elevene får den nødvendige kompetansen om miljøutfordringer og en bærekraftig framtid.
Dette er ett av hovedpunktene i universitetslektor Anja Gabrielsens ferske doktorgradsavhandling. Gabrielsen har nylig tatt doktorgraden på emnet ved Universitetet i Sørøst-Norge og har i sin forskning vist at det er et stort potensial i bruk av autentiske og konkrete problemstillinger i elevenes nærmiljø som gir muligheter for meningsfull undervisning i komplekse tema som bærekraftig utvikling. Det å ta i bruk naturen og lokalmiljøet i undervisningen gir mange fordeler. Tidligere forskning har vist at mer enn 80 prosent av elevene mener de lærer mye når de har uteundervisning, og mer enn 85 prosent synes det er morsomt. Samtidig har det blitt forsket lite på hvor utbredt praksisen er - Det er en del lærere og skoler som har fokus på det å ta elevene ut av klasserommet, men det er også mange som ikke prioriterer dette, spesielt oppover i årstrinnene. Men vi har ikke større undersøkelser om innhold og omfang, forteller hun.
NEDPRIORITERES
Det å ta i bruk nærmiljøet og utemiljøet i undervisningen har mange fordeler, noe mange lærere ser. Det gir mulighet til å eksemplifisere ulike perspektiv ved bærekraftig utvikling, det gir en autentisk og konkret læring, det kan gi elevene en opplevelse av at det nytter å gjøre noe for å løse bærekraftsutfordringene samtidig som gode naturopplevelser kan gi en affektiv påvirkning slik at de blir glad i et naturområde.
- Lærerne i studien var positive til en bevisst bruk av uteundervisning og andre læringsarenaer, med klare faglige læringsmål, fastslår hun.
Til tross fo
Gå til medietNEDPRIORITERES
Det å ta i bruk nærmiljøet og utemiljøet i undervisningen har mange fordeler, noe mange lærere ser. Det gir mulighet til å eksemplifisere ulike perspektiv ved bærekraftig utvikling, det gir en autentisk og konkret læring, det kan gi elevene en opplevelse av at det nytter å gjøre noe for å løse bærekraftsutfordringene samtidig som gode naturopplevelser kan gi en affektiv påvirkning slik at de blir glad i et naturområde.
- Lærerne i studien var positive til en bevisst bruk av uteundervisning og andre læringsarenaer, med klare faglige læringsmål, fastslår hun.
Til tross fo