AddToAny

Brøytesjefen i Gudbrandsdalen

Brøytesjefen i Gudbrandsdalen
I vinter skal firmaet håndtere 348 kilometer riksveg. Neste år blir det mer.
De siste seks årene (fem år pluss et opsjonsår) har firmaet hatt samlede driftskontrakten for fylkesveger og riksveger i Nord-Gudbrandsdalen. Der er det E6 fra Frya og over Dovre og E136 til Bjorli som er hovedårene.
- Ja, driftskontrakter er noe spesielt. Det har vært en bratt læringskurve fra vi overtok den gamle kontrakten for Dovrefjell i 2014, sier Stian Brenden.
- Mye satsing og mye jobb. Mye mer jobb enn man tror. Det er mye tankevirksomhet hele døgnet, du har ikke fri selv om du reiser hjem, sier han.
Nå er han daglig leder på heltid, men helt til i 2012 satt han i gravemaskinen hver dag selv også.
- Jeg satt sikkert for lenge i den, sier han. Så - fra 2014 ble det driftskontrakt.
- Dovrefjell gikk greit i de seks årene den kontrakten varte. Vi var spente da vi begynte, for det er jo en fjellovergang, men det har gått bra i alle de årene. Og så kan sesongene variere ganske mye med hvor mye vegen blir stengt, for eksempel. Det er ganske langt strekk over fjellet, så vegen blir stengt hvis det må til. Og jeg tror byggherren var godt fornøyd med måten vi løste det på, sier Brenden.
- E136 kan være en krevende strekning. Det kan komme ganske store snømengder fra Lesjaskog og til Bjorli. Og det kan være svært varierende vær, fra mildt til kaldt. Og til tider kan det være svært dårlig sikt. E136 blir jo ikke stengt, for det er jo ingen fjellovergang. Men det er en krevende strekning med klima og nedbør og tungtransport. Byggherren er opptatt av service til de vegfarende, det er et poeng, og samfunnsøkonomi er et poeng. Så vi må holde den åpen så mye som er forsvarlig.

Ser ikke svart på det
- Hva synes du om at driftskontraktene blir delt opp i fylkesveg- og riksvegkontrakter?
-
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt