AddToAny

Brøytebilsjåfører får ikke overtidsbetalt

Ansatte i Svevia i Mosjøen får ikke overtidsbetalt, og 1. mai slettet bedriften alle overtidstimene deres. Sosial dumping, mener sjåførene. Svevia avviser påstanden.
- Begeret er i ferd med å renne over her ved avdelingen vår i Mosjøen. Svevia spiller et skittent spill, sier Ole.
Han og kollegene får ikke overtidsbetalt, og 1. mai slettet bedriften alle overtidstimene deres.
Sammen med kollegaen Mats er han ansatt som maskinfører og veiarbeider i drift- og vedlikeholdsfirmaet Svevia Norge AS.
Ole og Mats er ikke deres egentlige navn. De vil være anonyme fordi de frykter å miste jobben.
Om vinteren jobber de med brøyting, men resten av året er det kosting av veier, nedplukk av brøytestikker, kantslått og klipping av grøntareal på sidene av veiene som blant annet står på agendaen.
Bedriften de jobber i, Svevia Norge AS, er 100 prosent eid av den svenske stat, og er på sett og vis den svenske utgaven av Mesta.
Det er 127 ansatte i Svevia Norge, som har avdelinger flere steder i landet, og har oppdrag for både fylkeskommunene og Statens vegvesen på henholdsvis fylkesveier og riks- og europaveier.
Nå har Ole og Mats fått nok av arbeidsforholdene ved avdelingen i Mosjøen. Det er det flere grunner til.

Kan ikke regnes som «særlig uavhengig»
I arbeidskontrakten til Mats og Ole, som Arbeidsmanden har fått tilgang til, står det spesifisert at stillingen er «særlig uavhengig».
«Særlig uavhengig stilling» betyr at arbeidstakerne har et ansvarsområde som innebærer at han eller hun selv bestemmer hva som skal gjøres, når det skal gjøres, hvordan det skal gjøres og hva som skal delegeres til andre.
Ved særlig uavhengig stilling har den ansatte ikke krav på overtidsbetaling.
Arbeidstilsynet skriver på sine hjemmesider at hvis arbeidstakerens stilling reelt sett ikke er ledende eller særlig uavhengig, har arbeidstaker rett på overtidsbetaling.
Ole mener at jobben i Svevia, verken som brøytesjåfør om vinteren eller med veivedlikehold om sommeren, ikke på noen måte kan regnes som «særlig uavhengig».
- Vi blir diktert hvordan og når vi skal jobbe, og vi kan ikke planlegge arbeidsdagen på egenhånd, sier han.

Er unntatt arbeidsmiljøloven
Både Ole og Mats beskriver en vanlig uke på jobb der de ansatte møtes klokka 06.30 på kontoret i Mosjøen. De vet aldri hvordan dagen eller uka ser ut.
Oppdragene er slik at man ofte ikke bare kan reise hjem når klokka har bikket 15. Den blir gjerne 18 og 19 på kvelden før de er tilbake igjen.
I de mest ekstreme periodene kan det være snakk om så mye som over 60 timer i løpet av fem dager.
Ole forklarer at de ikke jobber turnus, bortsett fra når det snør og det er brøyting om vinteren. Han forteller også at det har hendt han har blitt sendt hjem igjen klokka 7 om morgenen for å sove - fordi lederne heller vil at han skal jobbe natt.
I arbeidsmiljøloven §10-3 står det spesifisert at det skal utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstake
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Arbeidsmanden

Steinstøv utgjør en av de største helserisikoene for byggeog anleggsarbeidere. Nå står det eneste faget der det blir undervist i tematikken i fare for å bli lagt ned.
Arbeidsmanden 23.03.2024
LO krevde en sliterordning for dem som ikke klarer å jobbe til normal-aldersgrensa, for å stille seg bak pensjonsforliket.
Arbeidsmanden 23.03.2024
Boligrenta til LOfavør kan og må bli bedre. En medlemsmasse på over 1 million medlemmer er en stor styrke som burde gi bedre rentefordeler.
Arbeidsmanden 23.03.2024
800 flyplassvektere kan bli erstattet av servicemedarbeidere uten relevant utdanning hvis loven endres. Arbeidsmandsforbundet frykter for sikkerheten.
Arbeidsmanden 23.03.2024
På Ofotbanen fraktes blant annet malm fra Kiruna i Sverige til havna i Narvik. To ganger i løpet av kort tid har toget sporet av, og transporten stoppet opp i flere måneder.
Arbeidsmanden 23.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt