AddToAny

Bjørnø (Ap) ba kunnskapsministeren svare om pedagogikk

Bjørnø (Ap) ba kunnskapsministeren svare om pedagogikk
Stortingspolitiker Christian Tynning Bjørnø (Ap) er kritisk til at pedagogikkfaget svekkes i de nye mastergradsutdanningene for lærere. I dag stilte han spørsmål til Røe Isaksen i spørretimen.
Følg Utdanning på Facebook og Twitter

Spørsmål til Torbjørn Røe Isaksen (H) fra Christian Tynning Bjørnø (Ap)

- Regjeringen foreslår at den nye 5-årige lærerutdanningen skal inneholde 60 studiepoeng i pedagogikk, som i dagens fireårige løp, men at 15 av disse studiepoengene skal vies religion, livssyn og etikk. Resultatet blir mindre pedagogikk i det nye femårige løpet. Det er også foreslått at studentene ikke skal ha mulighet til å fordype seg i pedagogikk i masteroppgaven, og f.eks. skrive om sentrale temaer som mobbing, læringsmiljø, skole-hjem samarbeid og generelle lære- og atferdsvansker. På hvilken måte mener statsråden dette gir en bedre lærerutdanning?

- Regjeringen foreslår at det i framtidige lærerutdanninger ikke skal være mulig å fordype seg i pedagogikk i masteroppgaven. På hvilken måte mener statsråden at dette gir en bedre lærerutdanning, spurte Christian Tynning Bjørnø under dagens spørretime i Stortinget.

Torbjørn Røe Isaksen svarte:

- Det viktigste regjeringen skal gjøre er å legge rammene for de nye femårige lærerutdannin

Les mer

Flere saker fra Utdanning

En aksjon blant lærerne i Trondheim avdekket lovbrudd, alvorlige voldshendelser og en stor bemanningskrise. Men løsningene har latt vente på seg.
Utdanning 17.10.2025
Det kan ikke gis et generelt svar på hvilke endringer som vil kunne representere en endringsoppsigelse. Det må vurderes for den enkelte avtale.
Utdanning 17.10.2025
Folkehøgskole kan bidra til at mange finner rett vei videre i utdanning eller arbeidsliv.
Utdanning 17.10.2025
Etter et tiår med store reformer i skoleverket konstaterer finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) at kvaliteten i skolen ikke er god nok. [...
Utdanning 17.10.2025
Dersom alle skal ha lik mulighet til å lykkes, bør skolen fokusere mindre på drøfting og mer på konkret faglig innhold.
Utdanning 17.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt