Norsk Skogbruk
30.01.2017
I følge Svebio er Sverige det landet med høyest andel biodrivstoff i transportsektoren i Europa. Men bare en tredjedel av det produseres innenlands. Og lite av det er basert på trevirke.
I 2015 ble 14,5 prosent, eller 12,9 TWh, av energiforbruket i den svenske transportsektoren dekket av biodrivstoff. Det tilsvarer ca 1 milliard liter. Om lag halvparten av dette, 6,6 TWh, var såkalt HVO (hydrotreated vegetable oil) og en fjerdedel var RME (rapsmetylester). Resten var etanol (1,6 TWh) og biogass (1,1 TWh).
- Vi har ikke så mange produsenter av biodrivstoff, men vi har mange distributører på det svenske markedet, forteller ansvarlig for biodrivstoffspørmsål i Svebio, Tomas Ekbom. Om lag to tredjedeler av forbruket importeres, - mye fra Finland, men også fra mellom- og Sør-Europa, Brasil og USA.
TALLOLJE FRA FURUMASSE
Preem er Sveriges største drivstoffselskap. De leverer flere drivstoffprodukter med helt eller delvis fornybar opprinnelse. Da norske myndigheter hadde opptrapping av omsetningskravet ute på høring i fjor sommer, sendte Preem inn et høringssvar. De forsikret at de kunne forsyne Norge med de 31 000 kubikkmeterne avansert biodrivstoff som opptrappingen til 7 prosent ville kreve dersom man gikk inn for alternativet om at 1,5 prosent skulle være av det såkalte «avanserte» slaget.
Preems lager biodiesel av disse fornybare råvarene; rapsolje, slakteavfall, fiskeoljer fra Norge og tallolje. Dessuten le
Gå til mediet- Vi har ikke så mange produsenter av biodrivstoff, men vi har mange distributører på det svenske markedet, forteller ansvarlig for biodrivstoffspørmsål i Svebio, Tomas Ekbom. Om lag to tredjedeler av forbruket importeres, - mye fra Finland, men også fra mellom- og Sør-Europa, Brasil og USA.
TALLOLJE FRA FURUMASSE
Preem er Sveriges største drivstoffselskap. De leverer flere drivstoffprodukter med helt eller delvis fornybar opprinnelse. Da norske myndigheter hadde opptrapping av omsetningskravet ute på høring i fjor sommer, sendte Preem inn et høringssvar. De forsikret at de kunne forsyne Norge med de 31 000 kubikkmeterne avansert biodrivstoff som opptrappingen til 7 prosent ville kreve dersom man gikk inn for alternativet om at 1,5 prosent skulle være av det såkalte «avanserte» slaget.
Preems lager biodiesel av disse fornybare råvarene; rapsolje, slakteavfall, fiskeoljer fra Norge og tallolje. Dessuten le


































































































